Syrjäytymisen riskitekijät peruskoulussa ja niiden ennaltaehkäisy
Korpilahti, Janna (2022-06-03)
Korpilahti, Janna
J. Korpilahti
03.06.2022
© 2022 Janna Korpilahti. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206032559
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206032559
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on perehtyä tarkemmin syrjäytymisen riskitekijöihin peruskoulussa ja niiden ennaltaehkäisyyn. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena aiheesta aiemmin tehtyyn kirjallisuuteen. Tavoitteenani on määritellä syrjäytymistä sekä erityisesti koulutuksellista syrjäytymistä ja siihen liittyviä riskitekijöitä. Lisäksi tutkielman tavoitteena on selvittää, miten koulutuksellista syrjäytymistä on mahdollista ennaltaehkäistä. Aihe on valikoitunut ajankohtaisuuden ja merkittävyyden pohjalta.
Kandidaatintutkielmani etenee syrjäytymisen määrittelystä koulutukselliseen syrjäytymiseen ja siihen johtaviin seikkoihin. Tässä tutkielmassa tarkastelun kohteena on erityisesti koulutuksellisen syrjäytymisen osa-alue peruskoulun ollessa tutkimuksen kontekstina. Tästä siirryn koulutuksellisen syrjäytymisen ennaltaehkäiseviin tekijöihin. Koska tarkasteltavana ovat peruskoululaiset, tutkielmassa ei puhuta vielä suoranaisesti syrjäytymisestä, vaan kiinnitetään huomiota syrjäytymisen riskitekijöihin. Havaittuja riskitekijöitä ovat muun muassa perhetausta, erityisen tuen tarve sekä koulumotivaation puute.
Syrjäytymiseen liittyvien riskien ennaltaehkäisemiseksi tulisi oppilaan omaa elämänhallintaa tukea, kiinnittää huomiota koulun ilmapiiriin sekä tukipalveluiden toimivuuteen. Erityisen tärkeää on oppilaan kokemus omasta pätevyydestään. Tämä on merkittävä tekijä motivaation kannalta ja näin ollen myös oppilaan koulumaailmaan kiinnityksessä.
Tutkielman tulokset ovat yleistettävissä Suomen peruskouluihin, joita kerätyt aineistot koskettavat. Tutkielma tarjoaa ajankohtaista ja relevanttia tietoa esimerkiksi opetusalalla työskenteleville sekä muille kasvatusalalla toimiville.
Kandidaatintutkielmani etenee syrjäytymisen määrittelystä koulutukselliseen syrjäytymiseen ja siihen johtaviin seikkoihin. Tässä tutkielmassa tarkastelun kohteena on erityisesti koulutuksellisen syrjäytymisen osa-alue peruskoulun ollessa tutkimuksen kontekstina. Tästä siirryn koulutuksellisen syrjäytymisen ennaltaehkäiseviin tekijöihin. Koska tarkasteltavana ovat peruskoululaiset, tutkielmassa ei puhuta vielä suoranaisesti syrjäytymisestä, vaan kiinnitetään huomiota syrjäytymisen riskitekijöihin. Havaittuja riskitekijöitä ovat muun muassa perhetausta, erityisen tuen tarve sekä koulumotivaation puute.
Syrjäytymiseen liittyvien riskien ennaltaehkäisemiseksi tulisi oppilaan omaa elämänhallintaa tukea, kiinnittää huomiota koulun ilmapiiriin sekä tukipalveluiden toimivuuteen. Erityisen tärkeää on oppilaan kokemus omasta pätevyydestään. Tämä on merkittävä tekijä motivaation kannalta ja näin ollen myös oppilaan koulumaailmaan kiinnityksessä.
Tutkielman tulokset ovat yleistettävissä Suomen peruskouluihin, joita kerätyt aineistot koskettavat. Tutkielma tarjoaa ajankohtaista ja relevanttia tietoa esimerkiksi opetusalalla työskenteleville sekä muille kasvatusalalla toimiville.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31652]