Varhaiskasvatuksen tiimityöskentelyn vahvistaminen vuorovaikutuksen avulla
Oikarainen, Liisa (2022-06-07)
Oikarainen, Liisa
L. Oikarainen
07.06.2022
© 2022 Liisa Oikarainen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206072621
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206072621
Tiivistelmä
Tämän kandidaatin tutkielman tarkoituksena on löytää keinoja vuorovaikutuksen, ja sitä kautta tiimityöskentelyn vahvistamiseen varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksessa keskitytään yhdestä lapsiryhmästä vastuussa olevien kasvattajien muodostamaan tiimiin. Tutkimuskysymyksenä on “Miten varhaiskasvatuksen tiimityöskentelyä voi kehittää vuorovaikutuksen avulla?”.
Vuorovaikutus on merkityksellistä kaikessa ihmisten välisessä kanssakäymisessä, koska ilman sitä ei voi muodostaa ihmissuhteita. Siksi sillä on suuri rooli myös varhaiskasvatuksen tiimityöskentelyssä. Vuorovaikutus on edellytyksenä tiimityöskentelyn onnistumiselle.
Tutkielma on tehty kirjallisuuskatsauksena, eli se perustuu jo aiemmin tutkittuun tietoon. Aineistona on käytetty aiheeseen liittyviä tutkimuksia, kirjoja, väitöskirjoja ja muita julkaisuja. Osa aineistoista käsittelee tiimityöskentelyä ja vuorovaikutusta yleisesti, ja osa on suoraan varhaiskasvatuksen kontekstista.
Tutkielman tuloksina pääteltiin, että vuorovaikutus vaikuttaa monella tavalla varhaiskasvatuksen tiimityöskentelyyn. Vuorovaikutuksen avulla esimerkiksi muodostetaan tiimin jäsenten välinen luottamus, ja se taas on edellytyksenä tiimin toimivuudelle. Tiimin jäsenten välisissä vuorovaikutustilanteissa välitetään myös tietoa, annetaan palautetta sekä keskustellaan tiimiläisten näkemyksistä liittyen esimerkiksi kasvatukseen. Nämä ovat erittäin oleellisia asioita varhaiskasvatuksen arjessa tiimityöskentelyn onnistumiseksi. Lisäksi tiimeissä tulee lähes poikkeuksetta vastaan jonkinlaisia ristiriitoja tai näkemyseroja, joiden ratkaiseminen vaatii avointa vuorovaikutusta.
Vuorovaikutus on merkityksellistä kaikessa ihmisten välisessä kanssakäymisessä, koska ilman sitä ei voi muodostaa ihmissuhteita. Siksi sillä on suuri rooli myös varhaiskasvatuksen tiimityöskentelyssä. Vuorovaikutus on edellytyksenä tiimityöskentelyn onnistumiselle.
Tutkielma on tehty kirjallisuuskatsauksena, eli se perustuu jo aiemmin tutkittuun tietoon. Aineistona on käytetty aiheeseen liittyviä tutkimuksia, kirjoja, väitöskirjoja ja muita julkaisuja. Osa aineistoista käsittelee tiimityöskentelyä ja vuorovaikutusta yleisesti, ja osa on suoraan varhaiskasvatuksen kontekstista.
Tutkielman tuloksina pääteltiin, että vuorovaikutus vaikuttaa monella tavalla varhaiskasvatuksen tiimityöskentelyyn. Vuorovaikutuksen avulla esimerkiksi muodostetaan tiimin jäsenten välinen luottamus, ja se taas on edellytyksenä tiimin toimivuudelle. Tiimin jäsenten välisissä vuorovaikutustilanteissa välitetään myös tietoa, annetaan palautetta sekä keskustellaan tiimiläisten näkemyksistä liittyen esimerkiksi kasvatukseen. Nämä ovat erittäin oleellisia asioita varhaiskasvatuksen arjessa tiimityöskentelyn onnistumiseksi. Lisäksi tiimeissä tulee lähes poikkeuksetta vastaan jonkinlaisia ristiriitoja tai näkemyseroja, joiden ratkaiseminen vaatii avointa vuorovaikutusta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31941]