Lasten tunteiden säätelyn tukeminen arjen haastavissa tilanteissa
Ollila, Saana (2022-06-09)
Ollila, Saana
S. Ollila
09.06.2022
© 2022 Saana Ollila. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206092691
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206092691
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tavoitteena on lisätä erityisesti varhaiskasvatuksen opettajien tietoisuutta, miten lasten tunteiden säätelytaitojen oppimista voidaan tukea arjessa ja arjen haastavissa tilanteissa. Tarkastelen tutkimusten ja kirjallisuuden kautta lasten tunteiden ilmenemistä sekä tunteiden säätelyn kehittymistä varhaiskasvatusikäisillä lapsilla. Lisäksi selvitän, miten lapsen tunteiden säätelyn haasteet voivat näkyä arjen haastavissa tilanteissa. Lopussa kerron tutkimusten ja kirjallisuuden pohjalta, miten varhaiskasvatuksen opettaja voi tukea lasten tunteiden säätelytaitojen kehittymistä arjen keskellä sekä haastavissa kasvatustilanteissa.
Tutkimus toteutetaan kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, tarkemmin ottaen integroivana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksessa perehdytään kriittisesti arvioiden laajasti ja monipuolisesti tutkimusaiheeseen liittyvään kirjallisuuteen, tutkimuksiin sekä tieteellisiin artikkeleihin. Lähdeaineistona käytetään niin kotimaisia kuin kansainvälisiäkin tieteellisiä tutkimuksia, artikkeleita sekä kirjallisuutta. Lähdeaineiston avulla etsitään vastauksia tutkimuskysymykseen, kootaan tietoa yhteen ja tehdään niiden pohjalta johtopäätöksiä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tunteiden säätelytaitojen tukemisen lähtökohtina on turvallisen kiintymyssuhteen muodostaminen, lämmin vuorovaikutus, sekä aikuisen sensitiivisyys. Varhaiskasvatuksen opettajan tulee havainnoida aktiivisesti toimintaa, jotta hän voi tietää, millaista tukea kukin lapsi tarvitsee tunteidensa säätelyyn ja missä tilanteissa. Tutkimuksessa selviää, että tunteiden säätelytaitojen tukeminen ainoastaan haastavissa kasvatustilanteissa ei riitä, vaan lasten tunteiden säätelyn tukemisessa tulee pyrkiä myös kaikkea haastavien tilanteiden ennaltaehkäisyyn. Ennaltaehkäiseviä tunteiden kanssasäätelyn strategioita ovat tilanteen valinta, tilanteen muuttaminen, tarkkaavuuden siirtäminen sekä kognitiivinen muutos. Arjen haastavissa kasvatustilanteissa varhaiskasvatuksen opettaja voi tukea lapsen tunteiden säätelyä pyrkimällä häntä muuttamaan reaktiotaan tunteita herättävään asiaan joko toiminnallisilla tai tiedollisilla kanssasäätelyn keinoilla.
Tutkimus toteutetaan kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, tarkemmin ottaen integroivana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksessa perehdytään kriittisesti arvioiden laajasti ja monipuolisesti tutkimusaiheeseen liittyvään kirjallisuuteen, tutkimuksiin sekä tieteellisiin artikkeleihin. Lähdeaineistona käytetään niin kotimaisia kuin kansainvälisiäkin tieteellisiä tutkimuksia, artikkeleita sekä kirjallisuutta. Lähdeaineiston avulla etsitään vastauksia tutkimuskysymykseen, kootaan tietoa yhteen ja tehdään niiden pohjalta johtopäätöksiä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tunteiden säätelytaitojen tukemisen lähtökohtina on turvallisen kiintymyssuhteen muodostaminen, lämmin vuorovaikutus, sekä aikuisen sensitiivisyys. Varhaiskasvatuksen opettajan tulee havainnoida aktiivisesti toimintaa, jotta hän voi tietää, millaista tukea kukin lapsi tarvitsee tunteidensa säätelyyn ja missä tilanteissa. Tutkimuksessa selviää, että tunteiden säätelytaitojen tukeminen ainoastaan haastavissa kasvatustilanteissa ei riitä, vaan lasten tunteiden säätelyn tukemisessa tulee pyrkiä myös kaikkea haastavien tilanteiden ennaltaehkäisyyn. Ennaltaehkäiseviä tunteiden kanssasäätelyn strategioita ovat tilanteen valinta, tilanteen muuttaminen, tarkkaavuuden siirtäminen sekä kognitiivinen muutos. Arjen haastavissa kasvatustilanteissa varhaiskasvatuksen opettaja voi tukea lapsen tunteiden säätelyä pyrkimällä häntä muuttamaan reaktiotaan tunteita herättävään asiaan joko toiminnallisilla tai tiedollisilla kanssasäätelyn keinoilla.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]