Yhteiskunnallisten ilmiöiden heijastuminen vertaishaasteisiin
Karppinen, Elli-Noora (2022-06-22)
Karppinen, Elli-Noora
E.-N. Karppinen
22.06.2022
© 2022 Elli-Noora Karppinen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206223116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206223116
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastelen vertaishaasteilmiötä, jonka osa myös määritelmällinen kiusaaminen on. Kiusaamista on vuosikymmenten ajan lähestytty yksilöpsykologisista näkökulmista, ja täten ongelman syitä on etsitty lasten sekä nuorten yksilöllisistä piirteistä. Kiusaaminen ei kuitenkaan ole vähentynyt, vaan sen sijaan perinteinen lähestymistapa on aiheuttanut lasten ja nuorten, sekä heidän perheidensä turhaa leimaamista ja patologisointia. Tutkimukseni teoreettinen lähtökohta on kriittisessä kiusaamistutkimuksessa, jonka maastoon myös oma tutkimukseni asettuu. Kriittinen kiusaamistutkimus tarkastelee vertaishaasteita moninaisten vuorovaikutusten muodostamana ilmiönä, johon vaikuttavat kontekstuaaliset ja sosiokulttuuriset tekijät.
Tutkimuksen tavoitteena on syventää ymmärrystä vertaishaasteista konteksteissaan tapahtuvana ilmiönä, jotta tulevaisuudessa voidaan kehittää parempia toimintamalleja kiusaamisen vähentämiseksi. Tutkimuksen aineistona on Oulun yliopiston SAFE-tutkimusryhmän monivuotisen tutkimushankkeen valmis haastatteluaineisto, josta olen valinnut analysoitavakseni rehtoreiden haastattelut. Rehtoreita haastateltiin kolme kertaa, ja heitä pyydettiin kuvailemaan tilanteita, joiden äärellä koettiin keinottomuutta ja joihin kiusaamisen perinteinen määritelmä sekä toimintamallit eivät tuntuneet istuvan. Aineisto on analysoitu aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tuloksena totean, että vertaishaasteiden keskiössä on nähtävillä yhteiskunnan rakenteisiin liittyviä ilmiöitä, kuten normatiivisista odotuksista poikkeavaa käyttäytymistä ja valtasuhteiden aiheuttamia jännitteitä. Tutkimuksen perusteella vertaishaasteet voivat olla pikemminkin yhteiskunnan rakenteellisten tekijöiden synnyttämää ilmentymää, jotka aiheuttavat viime kädessä erilaisten prosessien kautta oppilaille hankalia ja ikäviä tunteita vertaissuhteissa. Tämä tutkimus lisäksi osoittaa, että kiusaamisen käsitteitä saatetaan käyttää työkaluina, joilla pyritään saavuttamaan erilaisia asioita, kuten opettajan huomio tai korvausvelvollisuuden välttäminen.
Tutkimuksen tavoitteena on syventää ymmärrystä vertaishaasteista konteksteissaan tapahtuvana ilmiönä, jotta tulevaisuudessa voidaan kehittää parempia toimintamalleja kiusaamisen vähentämiseksi. Tutkimuksen aineistona on Oulun yliopiston SAFE-tutkimusryhmän monivuotisen tutkimushankkeen valmis haastatteluaineisto, josta olen valinnut analysoitavakseni rehtoreiden haastattelut. Rehtoreita haastateltiin kolme kertaa, ja heitä pyydettiin kuvailemaan tilanteita, joiden äärellä koettiin keinottomuutta ja joihin kiusaamisen perinteinen määritelmä sekä toimintamallit eivät tuntuneet istuvan. Aineisto on analysoitu aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tuloksena totean, että vertaishaasteiden keskiössä on nähtävillä yhteiskunnan rakenteisiin liittyviä ilmiöitä, kuten normatiivisista odotuksista poikkeavaa käyttäytymistä ja valtasuhteiden aiheuttamia jännitteitä. Tutkimuksen perusteella vertaishaasteet voivat olla pikemminkin yhteiskunnan rakenteellisten tekijöiden synnyttämää ilmentymää, jotka aiheuttavat viime kädessä erilaisten prosessien kautta oppilaille hankalia ja ikäviä tunteita vertaissuhteissa. Tämä tutkimus lisäksi osoittaa, että kiusaamisen käsitteitä saatetaan käyttää työkaluina, joilla pyritään saavuttamaan erilaisia asioita, kuten opettajan huomio tai korvausvelvollisuuden välttäminen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]