Musiikilliset mahdollisuudet tunteiden säätelytaitojen tukena esi- ja alkuopetuksessa
Alamikkelä, Niklas (2022-06-22)
Alamikkelä, Niklas
N. Alamikkelä
22.06.2022
© 2022 Niklas Alamikkelä. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206223126
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206223126
Tiivistelmä
Tavoitteena on kartoittaa, miten ja millaisin musiikillisten käytänteiden ja musiikkikasvatuksellisten sisältöjen avulla voidaan tukea sekä edesauttaa tunteiden säätelyn taitoja esi- ja alkuopetuksessa. Tutkimustuloksissa pyritään hyödyntämään musiikkikasvatuksen osalta niin musiikin terapeuttisia vaikutuksia, kuin myös sosioemotionaalisen ja vuorovaikutteisen oppimisen vaikutuksia tunteiden säätelytaitojen tukemisessa. Tutkimusaihe valikoitui oman mielenkiintoni, tunteiden säätelytaitojen tukemisen ajankohtaisen tarpeen ja varhaiskasvatuksessa ilmenneen heikon taidekasvatuksen laadun myötä.
Tutkielma on toteutettu integroivan kuvailevan kirjallisuuskatsauksen keinoin, joka tavoitteiltaan ja menetelmiltään soveltuu tutkimukseni tavoitteisiin. Tutkimusaineistooni on valikoitu monipuolisesti musiikkikasvatusta, tunteiden säätelyä, musiikkiterapiaa sekä muita tutkimusaihettani käsitteleviä kotimaisia sekä kansainvälisiä julkaisuja.
Tutkimustulokset osoittavat, että musiikin kuuntelun ja ilmaisun, kuten esimerkiksi laulamisen, kuuntelun, soittamisen, improvisoinnin, säveltämisen ja laulun kirjoittamisen avulla voidaan tukea tunteiden säätelyn taitoja moniulotteisesti. Tuloksissa tuli esille, että tunteiden säätelytaitoja voidaan tukea musiikkikasvatuksessa myös sosioemotionaalisen oppimisen keinoin. Keskeiseksi havainnoksi ilmeni musiikillisten vuorovaikutussuhteiden merkitys musiikkikasvatuksessa. Erityisesti opettajan ja opetettavien välinen laadukas kohtaaminen, sekä ryhmän ja yksilön välinen vuorovaikutus korostui keskeisenä tekijänä tunteiden säätelytaitojen tukemisessa.
Tutkimustulokset tuovat tunteiden säätelytaitoja tukevia musiikillisia menetelmiä sekä musiikkiterapeuttisia näkökulmia opetuskäyttöön kokeiltavaksi, sekä lapsiryhmässä tai luokassa esiintyvien yksilöllisten tarpeiden ja ikä- ja kehitystasojen mukaan sovellettavaksi.
Tutkielma on toteutettu integroivan kuvailevan kirjallisuuskatsauksen keinoin, joka tavoitteiltaan ja menetelmiltään soveltuu tutkimukseni tavoitteisiin. Tutkimusaineistooni on valikoitu monipuolisesti musiikkikasvatusta, tunteiden säätelyä, musiikkiterapiaa sekä muita tutkimusaihettani käsitteleviä kotimaisia sekä kansainvälisiä julkaisuja.
Tutkimustulokset osoittavat, että musiikin kuuntelun ja ilmaisun, kuten esimerkiksi laulamisen, kuuntelun, soittamisen, improvisoinnin, säveltämisen ja laulun kirjoittamisen avulla voidaan tukea tunteiden säätelyn taitoja moniulotteisesti. Tuloksissa tuli esille, että tunteiden säätelytaitoja voidaan tukea musiikkikasvatuksessa myös sosioemotionaalisen oppimisen keinoin. Keskeiseksi havainnoksi ilmeni musiikillisten vuorovaikutussuhteiden merkitys musiikkikasvatuksessa. Erityisesti opettajan ja opetettavien välinen laadukas kohtaaminen, sekä ryhmän ja yksilön välinen vuorovaikutus korostui keskeisenä tekijänä tunteiden säätelytaitojen tukemisessa.
Tutkimustulokset tuovat tunteiden säätelytaitoja tukevia musiikillisia menetelmiä sekä musiikkiterapeuttisia näkökulmia opetuskäyttöön kokeiltavaksi, sekä lapsiryhmässä tai luokassa esiintyvien yksilöllisten tarpeiden ja ikä- ja kehitystasojen mukaan sovellettavaksi.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32009]