Saas-palvelun käyttöönottoprosessin parantaminen ja käyttöönoton ongelmien ratkaisu
Launonen, Pirkka-Pekka (2022-06-23)
Launonen, Pirkka-Pekka
P.-P. Launonen
23.06.2022
© 2022 Pirkka-Pekka Launonen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206233156
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206233156
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan SaaS-palvelu Intron käyttöönottoprosessia. Intron palveluntarjoaja Finnish Consulting Group (FCG) oli huomannut, että esihenkilöistä koostuva käyttäjäryhmä ei käyttänyt Introa toivotulla tavalla, mikä on johtanut alentuneeseen ohjelmiston käyttöasteeseen. Tämä tarjosi hyvän mahdollisuuden tutustua SaaS-palvelun käyttöönottoprosessiin, mitä ongelmia siinä oli sekä miten ne ratkaistiin.
Tutkimusmenetelmänä käytetään kirjallisuuskatsausta ja käytettävyystestausta. Kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan käyttöönottoprosessi-käsitteen taustoja ja esitellään käyttöönottoprosessin erilaisia elementtejä. Lisäksi pohditaan käytettävyyden merkitystä onnistuneelle käyttöönottoprosessille. Esihenkilökäyttäjäryhmälle järjestetty käytettävyystestaus tehtiin puolistrukturoidusti ja se jaettiin kolmeen osaan: alkuhaastattelu, toiminnallinen osuus ja loppuhaastattelu. Lopuksi käytettävyystestien tuloksia verrataan kirjallisuuskatsauksen löydöksiin.
Tämän tapaustutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että manuaalisen työn määrä, käyttäjälle annettava vastuun määrä ohjelmistossa, ohjelmistotermien ymmärtäminen ja näytettävän tiedon määrä häiritsevät eniten käyttöönottoprosessia. Kirjallisuus antoi vastaukset jokaiseen edellä mainittuun käyttöönoton ongelmaan, joten tämä tapaustutkimus antaa lisätukea kirjallisuudessa esiintyneisiin teorioihin. Tulevaisuudessa on tehtävä vielä lisää tutkimusta SaaS-ohjelmistojen käyttöönottoprosessiin liittyen. On suositeltavaa, että SaaS-palvelujen käyttöönottoprosessin onnistunutta läpivientiä ajatellen kerättäisiin yhteen havaintoja siitä, mitkä asiat estävät käyttäjää SaaS-palvelun sujuvassa aloituksessa.
Tutkimusmenetelmänä käytetään kirjallisuuskatsausta ja käytettävyystestausta. Kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan käyttöönottoprosessi-käsitteen taustoja ja esitellään käyttöönottoprosessin erilaisia elementtejä. Lisäksi pohditaan käytettävyyden merkitystä onnistuneelle käyttöönottoprosessille. Esihenkilökäyttäjäryhmälle järjestetty käytettävyystestaus tehtiin puolistrukturoidusti ja se jaettiin kolmeen osaan: alkuhaastattelu, toiminnallinen osuus ja loppuhaastattelu. Lopuksi käytettävyystestien tuloksia verrataan kirjallisuuskatsauksen löydöksiin.
Tämän tapaustutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että manuaalisen työn määrä, käyttäjälle annettava vastuun määrä ohjelmistossa, ohjelmistotermien ymmärtäminen ja näytettävän tiedon määrä häiritsevät eniten käyttöönottoprosessia. Kirjallisuus antoi vastaukset jokaiseen edellä mainittuun käyttöönoton ongelmaan, joten tämä tapaustutkimus antaa lisätukea kirjallisuudessa esiintyneisiin teorioihin. Tulevaisuudessa on tehtävä vielä lisää tutkimusta SaaS-ohjelmistojen käyttöönottoprosessiin liittyen. On suositeltavaa, että SaaS-palvelujen käyttöönottoprosessin onnistunutta läpivientiä ajatellen kerättäisiin yhteen havaintoja siitä, mitkä asiat estävät käyttäjää SaaS-palvelun sujuvassa aloituksessa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31995]