Pienryhmätoiminnan vaikutukset erityisherkkään lapseen varhaiskasvatuksessa
Juntunen, Jenni (2022-06-23)
Juntunen, Jenni
J. Juntunen
23.06.2022
© 2022 Jenni Juntunen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206233164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206233164
Tiivistelmä
Tämän tutkielman aiheena on pienryhmätoiminnan vaikutukset erityisherkkään lapseen varhaiskasvatuksessa. Tämä aihe on tutkimuksen arvoinen, sillä syntyvistä lapsista noin 20–35 prosenttia on erityisherkkiä, enkä ole törmännyt tutkimukseen, jossa käsiteltäisiin nimenomaan pienryhmätoiminnan vaikutuksia erityisherkkään lapseen varhaiskasvatuksessa. Tavoitteeni tutkielmassani on selvittää, mitä vaikutuksia pienryhmätoiminnalla on erityisherkkään lapseen. Tutkielmani on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka takia aiheen tiukka rajaaminen on ollut tarpeellista. Tehdessäni tutkielmaa kirjallisuuskatsauksena, olen käyttänyt aikaisempia tutkimuksia ja aineistoja erityisherkkyydestä sekä pienryhmätoiminnasta ja muodostanut tutkielmani niiden väliseen vuoropuheluun. Tutkielmassani käytetyt aineistot ovat pääosin 2000- luvun jälkeen tuotettuja. Joitakin aikaisemmin tehtyjä teoksia tutkielmassani esiintyy, mutta ne ovat olleet relevantteja tutkielmani tulosten kannalta, eivätkä ne ole sisältänyt vanhentunutta tietoa.
Tutkielmani tuloksissa esiin nousee pienryhmätoiminnan hyödyt sekä kritiikki erityisherkän lapsen näkökulmasta. Hyötyjä ovat muun muassa melun vähäisyys, lapsen yksilöllisen huomioimisen lisääntyminen, yksilöllinen havainnoiminen helpottuminen, erityisherkän lapsen ylivirittyneisyys tilat vähenevät, sekä lapsen itsetunto paranee. Kritiikkinä nousi vakiintuneiden pienryhmien sisällä tulevat yhteentörmäykset, eriarvoisuus, varhaiskasvatushenkilöstön motivoituneisuus, jokainen varhaiskasvatuksen henkilöstö ei voi tutustua kaikkiin lapsiin, pienryhmätoiminta ei opeta erityisherkkää lasta olemaan isoissa ryhmissä, varhaiskasvatuksen henkilöstön haasteet päästä tauoille ja sen vaikutukset heidän työskentelyynsä.
Tutkielmani tuloksissa esiin nousee pienryhmätoiminnan hyödyt sekä kritiikki erityisherkän lapsen näkökulmasta. Hyötyjä ovat muun muassa melun vähäisyys, lapsen yksilöllisen huomioimisen lisääntyminen, yksilöllinen havainnoiminen helpottuminen, erityisherkän lapsen ylivirittyneisyys tilat vähenevät, sekä lapsen itsetunto paranee. Kritiikkinä nousi vakiintuneiden pienryhmien sisällä tulevat yhteentörmäykset, eriarvoisuus, varhaiskasvatushenkilöstön motivoituneisuus, jokainen varhaiskasvatuksen henkilöstö ei voi tutustua kaikkiin lapsiin, pienryhmätoiminta ei opeta erityisherkkää lasta olemaan isoissa ryhmissä, varhaiskasvatuksen henkilöstön haasteet päästä tauoille ja sen vaikutukset heidän työskentelyynsä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31941]