Lasten motorisen kehityksen tukeminen liikunnan avulla varhaiskasvatuksessa
Raudaskoski, Jessika (2022-08-26)
Raudaskoski, Jessika
J. Raudaskoski
26.08.2022
© 2022 Jessika Raudaskoski. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202208263365
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202208263365
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten lasten motorista kehitystä voidaan tukea liikunnan avulla varhaiskasvatuksessa sekä löytää liikunnallisia apukeinoja lasten motoriseen oppimiseen ja motorisen kehityksen tukemiseen. Tavoitteena on antaa tämän tutkimuksen kautta varhaiskasvatuksen ammattilaisille tietoa lasten motorisen kehityksen tukemisesta ja herättää ajatuksia motoristen taitojen tärkeydestä myöhemmän elämän kannalta.
Tutkimus on toteutettu laadullisen tutkimuksen periaattein, missä tarkempana tutkimusmenetelmänä toimi kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Aineistona käytettiin aiheeseen liittyviä aikaisempia tutkimuksia, joiden pohjalta tehtiin yhteenveto tutkimustuloksista. Tutkimuksen kohderyhmänä toimi kaikki varhaiskasvatusikäiset lapset ikävuosilla 1–7. Aiheen rajaus on muodostanut teoreettisen viitekehyksen, joka on laadittu aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen pohjautuen. Teoreettinen viitekehys on tuonut tutkimukselle selkeyttä ja suunnannut tutkimusartikkelien valintaa tutkimuksen kannalta olennaiseen suuntaan.
Tutkimustulokset osoittivat, että lasten motorista kehitystä voidaan tukea liikunnan avulla varhaiskasvatuksessa hyvin monipuolisesti ja erilaisilla lähestymistavoilla. Täten tutkimuksessa tuloksia tarkastellaan tutkimuskysymysten avulla neljään eri osa-alueeseen pohjautuen: ohjattu toiminta ja liikuntakasvatus, fyysisen aktiivisuuden intensiteetti, toimintaympäristön huomioiminen sekä motoriset testit. Tuloksista huomattiin, että ohjatulla toiminnalla ja liikuntakasvatuksella oli positiivisia vaikutuksia lasten motoriseen kehitykseen. Fyysisen aktiivisuuden ei tarvitse olla intensiteetiltään raskasta kehittääkseen lasten motorisia taitoja, vaan kaikenlaisella fyysisellä aktiivisuudella havaittiin olevan suotuisia vaikutuksia. Toimintaympäristö nähtiin sekä fyysisenä että geneettisenä kokonaisuutena. Tuloksissa kaikkein hyödyllisimmäksi motoristen taitojen kannalta todettiin mahdollisimman rikas ja monipuolinen fyysinen toimintaympäristö. Motoriset testit havaittiin tärkeäksi apukeinoksi lasten motoristen vaikeuksien tunnistamisessa ja yksilöllisyyden huomioimisessa.
Tutkimus on toteutettu laadullisen tutkimuksen periaattein, missä tarkempana tutkimusmenetelmänä toimi kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Aineistona käytettiin aiheeseen liittyviä aikaisempia tutkimuksia, joiden pohjalta tehtiin yhteenveto tutkimustuloksista. Tutkimuksen kohderyhmänä toimi kaikki varhaiskasvatusikäiset lapset ikävuosilla 1–7. Aiheen rajaus on muodostanut teoreettisen viitekehyksen, joka on laadittu aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen pohjautuen. Teoreettinen viitekehys on tuonut tutkimukselle selkeyttä ja suunnannut tutkimusartikkelien valintaa tutkimuksen kannalta olennaiseen suuntaan.
Tutkimustulokset osoittivat, että lasten motorista kehitystä voidaan tukea liikunnan avulla varhaiskasvatuksessa hyvin monipuolisesti ja erilaisilla lähestymistavoilla. Täten tutkimuksessa tuloksia tarkastellaan tutkimuskysymysten avulla neljään eri osa-alueeseen pohjautuen: ohjattu toiminta ja liikuntakasvatus, fyysisen aktiivisuuden intensiteetti, toimintaympäristön huomioiminen sekä motoriset testit. Tuloksista huomattiin, että ohjatulla toiminnalla ja liikuntakasvatuksella oli positiivisia vaikutuksia lasten motoriseen kehitykseen. Fyysisen aktiivisuuden ei tarvitse olla intensiteetiltään raskasta kehittääkseen lasten motorisia taitoja, vaan kaikenlaisella fyysisellä aktiivisuudella havaittiin olevan suotuisia vaikutuksia. Toimintaympäristö nähtiin sekä fyysisenä että geneettisenä kokonaisuutena. Tuloksissa kaikkein hyödyllisimmäksi motoristen taitojen kannalta todettiin mahdollisimman rikas ja monipuolinen fyysinen toimintaympäristö. Motoriset testit havaittiin tärkeäksi apukeinoksi lasten motoristen vaikeuksien tunnistamisessa ja yksilöllisyyden huomioimisessa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32002]