Sukupuolten tasa-arvo opettajan ammatissa
Pahkala, Rebekka (2022-09-02)
Pahkala, Rebekka
R. Pahkala
02.09.2022
© 2022 Rebekka Pahkala. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202209023378
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202209023378
Tiivistelmä
Tasa-arvokysymykset kuten sukupuolten välinen tasa-arvo ovat olleet yhteiskunnallisessa keskustelussa esillä pitkään. Sukupuolten tasa-arvoon liittyvät ilmiöt ulottuvat kaikille yhteiskunnan osa-alueille. Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on selvittää kuvailevan kirjallisuuskatsauksen keinoin, mitä tiedetään sukupuolten tasa-arvosta opettajan ammatissa.
Koululla on tärkeä rooli sukupuolten tasa-arvon edistämisessä ja sukupuolten epätasa-arvoa tuottavien rakenteiden ja asenteiden purkamisessa, sillä koulu voi toimia myös merkittävänä epätasa-arvoisuuden toistajana ja uudelleen tuottajana. Tulokset osoittavat, että opettajan ammattiin liittyy monia erilaisia sukupuolten tasa-arvon epäkohtia. Työelämän segregaation ja naisvaltaisuuden vaikutukset näkyvät opettajan ammatissa esimerkiksi matalana ammatinarvostuksena ja ”lasikatto”-ilmiönä. Lasikatto-ilmiö näkyy opettajan työssä miesten suosimisella ylennys- ja rekrytointikonteksteissa. Opettajan ammatissa esiintyy sukupuolistereotypioita ja rooleja, jotka ilmenevät niin nais- kuin miesopettajien toiminnassa koskien ammatinvalintaa ja urapolkua. Opettajan ammatti käsitetään feminiinisenä, hoivaavana ja äidillisenä, joka asettaa stereotyyppisiä odotuksia naisopettajille. Opettajuuden feminiinisyys saattaa aiheuttaa miesten ammatinvalinnan kyseenalaistamista ja epäluonnollisena pitämistä. Sukupuolistereotypioiden ja -roolien purkamiseen ja sukupuolten tasa-arvon edistämiseen tarvitaan toimia koko yhteiskunnan tasolla.
Koululla on tärkeä rooli sukupuolten tasa-arvon edistämisessä ja sukupuolten epätasa-arvoa tuottavien rakenteiden ja asenteiden purkamisessa, sillä koulu voi toimia myös merkittävänä epätasa-arvoisuuden toistajana ja uudelleen tuottajana. Tulokset osoittavat, että opettajan ammattiin liittyy monia erilaisia sukupuolten tasa-arvon epäkohtia. Työelämän segregaation ja naisvaltaisuuden vaikutukset näkyvät opettajan ammatissa esimerkiksi matalana ammatinarvostuksena ja ”lasikatto”-ilmiönä. Lasikatto-ilmiö näkyy opettajan työssä miesten suosimisella ylennys- ja rekrytointikonteksteissa. Opettajan ammatissa esiintyy sukupuolistereotypioita ja rooleja, jotka ilmenevät niin nais- kuin miesopettajien toiminnassa koskien ammatinvalintaa ja urapolkua. Opettajan ammatti käsitetään feminiinisenä, hoivaavana ja äidillisenä, joka asettaa stereotyyppisiä odotuksia naisopettajille. Opettajuuden feminiinisyys saattaa aiheuttaa miesten ammatinvalinnan kyseenalaistamista ja epäluonnollisena pitämistä. Sukupuolistereotypioiden ja -roolien purkamiseen ja sukupuolten tasa-arvon edistämiseen tarvitaan toimia koko yhteiskunnan tasolla.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]