Koulun epävirallinen seksuaalikasvatus sateenkaarinuorten kokemana
Takalo, Tiia (2022-09-05)
Takalo, Tiia
T. Takalo
05.09.2022
© 2022 Tiia Takalo. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202209053381
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202209053381
Tiivistelmä
Koulussa opitaan ja omaksutaan erilaisia sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyviä arvoja, asenteita ja tietoa. Tämä tapahtuu osana koulun virallista seksuaalikasvatusta, mutta myös piiloisesti osana epävirallista koulua oppilaiden vertaissuhteissa, vapaa-ajan kulttuureissa, erilaisissa koulun tiloissa ja osana koulun asenneilmapiiriä.
Tällaisella epävirallisella seksuaalikasvatuksella on vaikutusta oppilaiden identiteetille. Eteenkin sateenkaarinuoret ovat erityisen herkässä asemassa. Sateenkaarinuorilla tarkoitan nuoria, joiden sukupuolen tai seksuaalisuuden kokemukset eivät mukaudu yhteiskunnan heteronormatiiviseen kaksijakoiseen ajatukseen seksuaalisuudesta tai sukupuolesta. Olemassa on kuitenkin hyvin laajasti sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuutta. Tästä syystä tutkielmani keskittyykin juuri sateenkaarinuorten kokemuksiin koulun epävirallisen seksuaali-kasvatuksen tasoista.
Tutkielmani teoreettisessa viitekehyksessä käsittelen queer-teoriaa, seksuaali- ja sukupuoli-identiteetin kehitystä, heteronormatiivisuutta ja epävirallisen seksuaalikasvatuksen tasoja. Toteutan tutkielmani kuvailevana kirjallisuuskatsauksena.
Tutkielmani osoitti epävirallisen seksuaalikasvatuksen vaikutusten olevan moninaiset. Sateenkaarinuoret kohtaavat erilaisten epävirallisen koulun asenteiden vaikutuksena koulussa nimittelyä, kiusaamista, syrjintää ja vähättelyä. Joskus sateenkaarinuoret voivat kokea, että koulussa heidän sukupuoli- tai seksuaali-identiteettinsä on väärä tai se kielletään kokonaan. Koulu on kuitenkin myös paikka, jossa sateenkaarinuoret ovat saaneet osakseen hyväksyntää ja tukea. Vertaissuhteiden merkitys oli tutkielmassani myös tästä näkökulmasta esillä. Lisäksi joskus opettajat ja koulun henkilökunta ovat olleet merkittäviä sateenkaarinuorten kokemuksissa. Kouluissa on voinut olla erilaisia vertaisryhmiä, jotka on nähty merkityksellisiksi. Tutkielmassani internet ja sosiaalinen media nousivat esiin tiedon lähteinä, itsensä ilmaisun välineenä ja kohtaamispaikkana.
Tällaisella epävirallisella seksuaalikasvatuksella on vaikutusta oppilaiden identiteetille. Eteenkin sateenkaarinuoret ovat erityisen herkässä asemassa. Sateenkaarinuorilla tarkoitan nuoria, joiden sukupuolen tai seksuaalisuuden kokemukset eivät mukaudu yhteiskunnan heteronormatiiviseen kaksijakoiseen ajatukseen seksuaalisuudesta tai sukupuolesta. Olemassa on kuitenkin hyvin laajasti sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuutta. Tästä syystä tutkielmani keskittyykin juuri sateenkaarinuorten kokemuksiin koulun epävirallisen seksuaali-kasvatuksen tasoista.
Tutkielmani teoreettisessa viitekehyksessä käsittelen queer-teoriaa, seksuaali- ja sukupuoli-identiteetin kehitystä, heteronormatiivisuutta ja epävirallisen seksuaalikasvatuksen tasoja. Toteutan tutkielmani kuvailevana kirjallisuuskatsauksena.
Tutkielmani osoitti epävirallisen seksuaalikasvatuksen vaikutusten olevan moninaiset. Sateenkaarinuoret kohtaavat erilaisten epävirallisen koulun asenteiden vaikutuksena koulussa nimittelyä, kiusaamista, syrjintää ja vähättelyä. Joskus sateenkaarinuoret voivat kokea, että koulussa heidän sukupuoli- tai seksuaali-identiteettinsä on väärä tai se kielletään kokonaan. Koulu on kuitenkin myös paikka, jossa sateenkaarinuoret ovat saaneet osakseen hyväksyntää ja tukea. Vertaissuhteiden merkitys oli tutkielmassani myös tästä näkökulmasta esillä. Lisäksi joskus opettajat ja koulun henkilökunta ovat olleet merkittäviä sateenkaarinuorten kokemuksissa. Kouluissa on voinut olla erilaisia vertaisryhmiä, jotka on nähty merkityksellisiksi. Tutkielmassani internet ja sosiaalinen media nousivat esiin tiedon lähteinä, itsensä ilmaisun välineenä ja kohtaamispaikkana.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31652]