Oppilaan haastavan käyttäytymisen tukeminen alaluokilla
Roukala, Minna-Mari; Pirttimaa, Veera (2022-09-08)
Roukala, Minna-Mari
Pirttimaa, Veera
M.-M. Roukala; V. Pirttimaa
08.09.2022
© 2022 Minna-Mari Roukala, Veera Pirttimaa. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202209083393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202209083393
Tiivistelmä
Oppilaat viettävät koulussa suuren osan arjestaan, siksi koulun osuus oppilaan kokonaisvaltaisen kasvun ja oppimisen tukemisessa on merkittävä. Oppilaiden haastava käytös ja puutteet luokan työrauhassa ovat yksi keskeisimmistä opetusta hankaloittavista tekijöistä. Tässä tutkielmassa tarkasteltiin, mitä oppilaan haastavalla käyttäytymisellä tarkoitetaan ja miten haastavasti käyttäytyvää oppilasta voidaan tukea koulussa.
Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistona käytettiin niin kansallista kuin kansainvälistäkin tutkimusta. Tutkimukset osoittivat, että haastavan käyttäytymisen määritteleminen on vaikeaa sen kontekstisidonnaisuuden vuoksi ja myös syyt käyttäytymisen taustalla ovat hyvin moninaiset. Haastava käyttäytyminen ilmenee koulussa monella tavalla ja näkyy oppilaan sisäänpäin ja ulospäin suuntautuneena käyttäytymisenä. Oppilaan haastavaan käyttäytymiseen koulussa on kehitetty monenlaisia tukitoimia, joita avataan tässä työssä. Aineistossamme korostui positiivisen käyttäytymisen tukemisen merkitys haastavan käyttäytymisen tukemisessa.
Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistona käytettiin niin kansallista kuin kansainvälistäkin tutkimusta. Tutkimukset osoittivat, että haastavan käyttäytymisen määritteleminen on vaikeaa sen kontekstisidonnaisuuden vuoksi ja myös syyt käyttäytymisen taustalla ovat hyvin moninaiset. Haastava käyttäytyminen ilmenee koulussa monella tavalla ja näkyy oppilaan sisäänpäin ja ulospäin suuntautuneena käyttäytymisenä. Oppilaan haastavaan käyttäytymiseen koulussa on kehitetty monenlaisia tukitoimia, joita avataan tässä työssä. Aineistossamme korostui positiivisen käyttäytymisen tukemisen merkitys haastavan käyttäytymisen tukemisessa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32026]