Maantieajoneuvojen kuormanvarmistusvälineiden testausjärjestelmän kehittäminen
Moilanen, Marko (2022-09-21)
Moilanen, Marko
M. Moilanen
21.09.2022
© 2022 Marko Moilanen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202209213438
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202209213438
Tiivistelmä
Tämän diplomityön aiheena oli kehittää työn toimeksiantajan Global Boiler Works Oy:n asiakkaalle Fibroc Oy:lle järjestelmä maantieajoneuvojen kuormanvarmistuksen kiinnityspisteiden ja sidontavälineiden testaamiseen. Järjestelmä suunniteltiin olemassa olevaa kuormituskehää hyödyntäen.
Työn motiivina oli uusien kuormanvarmistussäädösten johdosta muuttuneet testaustarpeet kuormanvarmistusvälineille. Tavoitteena oli suunnitella testausympäristö, jolla voidaan suorittaa standardin SFS-EN 12195 mukaisia testejä sekä luoda toimintaedellytykset kuormituskehän tulevaan monipuoliseen testaustoimintaan.
Tutkimus alkoi muuttuneisiin kuormanvarmistuksen määräyksiin ja lainsäädäntöön perehtymisellä. Tätä seurasi tilaajan tarpeiden sekä standardien vaatimusten kartoittaminen, jonka jälkeen suunniteltiin ja valmistettiin testeissä vaaditut kiinnittimet sekä suoritettiin kuormituskehän muun laitteiston käyttöönotto. Edellä mainittujen lisäksi työhön sisältyi mittaus- ja tiedonkeruujärjestelmän kehittäminen, standardinmukaisten testaus- ja raportointimenettelyjen määrittäminen sekä koneturvallisuuden parantaminen. Lopputuloksena syntyi monipuolinen järjestelmä, jolla voidaan suorittaa tähän työhön liittyviä standardisoituja testejä tarkasti ja toistettavasti, ja joka soveltuu tehokkaasti myös muuhun materiaalin testaukseen. The subject of this thesis was to develop a test system for load securing equipment used in road transportation. This thesis was commissioned by Global Boiler Works Oy for their client Fibroc Oy. The system was designed around an existing load frame.
The main driver behind this work was the change in test demands concerning lashing equipment due to changes in road safety legislation. The aim was to design a test environment to be used in testing according to standard SFS-EN 12195 and also to lay the groundwork for future testing activities.
Research for this project started with reading up on the changed regulations and legislation concerning load securing. This was followed by mapping out the needs of the client and the requirements of the standards. After this the required fixtures for the tests were designed and manufactured and the rest of the equipment put to use. Scope of the project also included the development of a measurement and data acquisition system, specifying the proper testing and reporting procedures and improving the overall safety of the system. The result is a versatile system that can be reliably and repeatably used in standardized testing of equipment presented in this thesis and accommodates other types of material testing as well.
Työn motiivina oli uusien kuormanvarmistussäädösten johdosta muuttuneet testaustarpeet kuormanvarmistusvälineille. Tavoitteena oli suunnitella testausympäristö, jolla voidaan suorittaa standardin SFS-EN 12195 mukaisia testejä sekä luoda toimintaedellytykset kuormituskehän tulevaan monipuoliseen testaustoimintaan.
Tutkimus alkoi muuttuneisiin kuormanvarmistuksen määräyksiin ja lainsäädäntöön perehtymisellä. Tätä seurasi tilaajan tarpeiden sekä standardien vaatimusten kartoittaminen, jonka jälkeen suunniteltiin ja valmistettiin testeissä vaaditut kiinnittimet sekä suoritettiin kuormituskehän muun laitteiston käyttöönotto. Edellä mainittujen lisäksi työhön sisältyi mittaus- ja tiedonkeruujärjestelmän kehittäminen, standardinmukaisten testaus- ja raportointimenettelyjen määrittäminen sekä koneturvallisuuden parantaminen. Lopputuloksena syntyi monipuolinen järjestelmä, jolla voidaan suorittaa tähän työhön liittyviä standardisoituja testejä tarkasti ja toistettavasti, ja joka soveltuu tehokkaasti myös muuhun materiaalin testaukseen.
The main driver behind this work was the change in test demands concerning lashing equipment due to changes in road safety legislation. The aim was to design a test environment to be used in testing according to standard SFS-EN 12195 and also to lay the groundwork for future testing activities.
Research for this project started with reading up on the changed regulations and legislation concerning load securing. This was followed by mapping out the needs of the client and the requirements of the standards. After this the required fixtures for the tests were designed and manufactured and the rest of the equipment put to use. Scope of the project also included the development of a measurement and data acquisition system, specifying the proper testing and reporting procedures and improving the overall safety of the system. The result is a versatile system that can be reliably and repeatably used in standardized testing of equipment presented in this thesis and accommodates other types of material testing as well.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]