Virtuaalitodellisuuden käytön hyöty oppimisessa
Nyman, Niko (2022-11-24)
Nyman, Niko
N. Nyman
24.11.2022
© 2022 Niko Nyman. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202211243632
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202211243632
Tiivistelmä
Tutkielman aiheena on virtuaalitodellisuuden käyttämisen hyödyt oppimisessa. Tutkielma suoritettiin tekemällä kirjallisuuskatsaus tutkimuksiin, sekä muihin aiheisiin liittyviin teksteihin. Tutkimuskysymyksenä tutkielmassa toimii kuinka virtuaalitodellisuuden käyttöä voidaan hyödyntää oppimisessa.
Tutkimuksessa löydettiin virtuaalitodellisuuden vaikutuksista oppimisen tukemiseen monia lupaavalta vaikuttavia tuloksia. Erityisesti kun kohteena olivat lapset. Selvimmät hyödyt virtuaalitodellisuuden käyttämiseen lasten oppimisessa oli, kun huomattiin sen auttavan selvästi pitämään lapsen mielenkiintoa yllä. Muita havaittuja hyötyjä, oli muun muassa sen potentiaalinen vaikutus tukemaan muistamista, parantamaan esiintymistaitoa tekemällä esiintymisharjoituksia virtuaalitodellisuudessa, sekä tukemaan erityisapua tarvitsevia lapsia erilaisilla totuttautumisharjoitteilla. Tutkimuksissa tuli esille myös se, ettei virtuaalitodellisuudella kuitenkaan kannata välttämättä yrittää korvata täysin kaikenlaista oppimista. Tutkimuksissa löydettiin esimerkiksi aivokäyriä tutkimalla viitteitä sille, että työmuistin rasitus on kovempaa virtuaalitodellisuudessa verrattaessa esimerkiksi tietokoneen näytöltä opiskeluun. Tutkielman pohjalta voidaan todeta, että virtuaalitodellisuuden hyödyntämistä oppimisen tukemiseen tulee tutkia vielä enemmän eri sovellusalueilla.
Tutkimuksessa löydettiin virtuaalitodellisuuden vaikutuksista oppimisen tukemiseen monia lupaavalta vaikuttavia tuloksia. Erityisesti kun kohteena olivat lapset. Selvimmät hyödyt virtuaalitodellisuuden käyttämiseen lasten oppimisessa oli, kun huomattiin sen auttavan selvästi pitämään lapsen mielenkiintoa yllä. Muita havaittuja hyötyjä, oli muun muassa sen potentiaalinen vaikutus tukemaan muistamista, parantamaan esiintymistaitoa tekemällä esiintymisharjoituksia virtuaalitodellisuudessa, sekä tukemaan erityisapua tarvitsevia lapsia erilaisilla totuttautumisharjoitteilla. Tutkimuksissa tuli esille myös se, ettei virtuaalitodellisuudella kuitenkaan kannata välttämättä yrittää korvata täysin kaikenlaista oppimista. Tutkimuksissa löydettiin esimerkiksi aivokäyriä tutkimalla viitteitä sille, että työmuistin rasitus on kovempaa virtuaalitodellisuudessa verrattaessa esimerkiksi tietokoneen näytöltä opiskeluun. Tutkielman pohjalta voidaan todeta, että virtuaalitodellisuuden hyödyntämistä oppimisen tukemiseen tulee tutkia vielä enemmän eri sovellusalueilla.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32009]