Opettajakuvan muuttuminen historian saatossa : haastattelututkimus kolmen eri aikakauden oppilaiden näkökulmasta
Pelttari, Nea (2022-12-07)
Pelttari, Nea
N. Pelttari
07.12.2022
© 2022 Nea Pelttari. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202212073671
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202212073671
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani tutkii opettajakuvan muuttumista historian saatossa. Opettajakuvan tarkastelussa korostuvat lähdekirjallisuus ja kymmenen eri-ikäisen haastateltavan haastattelut. Haastatteluissa haastateltavat pääsevät kertomaan kokemuksiaan ja muistojaan, joita heillä on heidän entisistä opettajistaan. Haastateltavat edustavat tutkimuksessa kolmea eri aikakautta: kansakouluaikaa, aikaa, jolloin peruskoulu oli Suomessa vielä uusi, sekä nykyaikaista peruskoulua. Tutkimuskysymykset koskettavat opettajakuvan muuttumista ja opettajiin liitettäviä ominaisuuksia eri aikakausilla sekä mahdollisia yhteiskunnan ja kulttuurin vaikutuksia opettajakuviin. Yhteiskunnan ja kulttuurin vaikutuksia opettajakuviin on myös mahdollista tarkastella tutkimusta varten kerättyjen lähteiden kautta. Esimerkkeinä yhteiskunnallisista ja kulttuurisista tekijöistä opettajakuvaan liittyen ovat muun muassa 1960-luvun kulttuuriradikalismi, uudistusvaatimukset, kansainvälistyminen ja digitalisaation kehitys.
Teoreettisen viitekehyksen lähtökohtana on Martti Kuikan (1993) esittämä näkemys erilaisista opettajuutta koskevista kuvauksista. Tutkimuksessani tarkastelen kyseisten mallien näkymistä toteuttamissani tutkimushaastatteluissa. Tutkielmani runko koostuu eri opettajakuvien esittelystä ja niihin liitettyyn aikakauteen kuuluvista tapahtumista ja muista tekijöistä. Kuvaan suomalaisen koulun ja opettajankoulutuksen kehitystä, kuten sitä, miten opettajien koulutus on siirtynyt kansakouluseminaareista yliopistojen luokanopettajakoulutukseen. Esittelen erilaisia tekijöitä, jotka kulloinkin ovat vaikuttaneet koulunkäyntiin kansa- tai peruskoulussa. Tämän tutkielman toteutustapa lähestyy aihetta oppilasnäkökulmasta, jossa oppilaat pääsevät muistelemaan opettajiaan kysymysten ja tarinankerronnan kautta. Tutkimukseni tutkimuskysymykset lähestyvät opettajakuvaa kysymyksillä, jotka liittyvät esimerkiksi opettajien ominaisuuksiin, luonteenpiirteisiin, kurinpidollisiin menetelmiin, opetus- ja toimintatapoihin, sekä erilaisiin oppilasta kannustaviin toimintatapoihin.
Teoreettisen viitekehyksen lähtökohtana on Martti Kuikan (1993) esittämä näkemys erilaisista opettajuutta koskevista kuvauksista. Tutkimuksessani tarkastelen kyseisten mallien näkymistä toteuttamissani tutkimushaastatteluissa. Tutkielmani runko koostuu eri opettajakuvien esittelystä ja niihin liitettyyn aikakauteen kuuluvista tapahtumista ja muista tekijöistä. Kuvaan suomalaisen koulun ja opettajankoulutuksen kehitystä, kuten sitä, miten opettajien koulutus on siirtynyt kansakouluseminaareista yliopistojen luokanopettajakoulutukseen. Esittelen erilaisia tekijöitä, jotka kulloinkin ovat vaikuttaneet koulunkäyntiin kansa- tai peruskoulussa. Tämän tutkielman toteutustapa lähestyy aihetta oppilasnäkökulmasta, jossa oppilaat pääsevät muistelemaan opettajiaan kysymysten ja tarinankerronnan kautta. Tutkimukseni tutkimuskysymykset lähestyvät opettajakuvaa kysymyksillä, jotka liittyvät esimerkiksi opettajien ominaisuuksiin, luonteenpiirteisiin, kurinpidollisiin menetelmiin, opetus- ja toimintatapoihin, sekä erilaisiin oppilasta kannustaviin toimintatapoihin.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]