Oppilaiden kohtaamat haasteet ja käyttämät säätelystrategiat yhteisöllisessä oppimisessa
Kuivamäki, Juho (2022-12-15)
Kuivamäki, Juho
J. Kuivamäki
15.12.2022
© 2022 Juho Kuivamäki. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202212153775
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202212153775
Tiivistelmä
Oppilaat kohtaavat oppimistilanteissa lukuisan määrän erilaisia haasteita. Se, miten he osaavat kohtaamansa haasteet identifioida ja miten he kykenevät kokemansa haasteet ylittämään, on oppimisen kannalta ratkaisevaa. Tähän kykyyn vaikuttaa oppilaan oppimisen itsesäätelyn taidot, jotka ovat välttämättömiä tulevaisuuden taitoja.
Tässä tutkimuksessa perehdytään yläkouluikäisten oppilaiden kohtaamiin haasteisiin ja heidän käyttämiin säätelystrategioihin yhteisöllisen oppimisen kontekstissa. Tutkimuksessa kysytään millaisia kognitiivisia, motivationaalisia ja emotionaalisia haasteita oppilaat identifioivat oppimistilanteessa, jossa heidän tuli ryhmissä rakentaa robotti annettujen ohjeiden mukaan. Tutkimuksessa kysytään myös, millaisia säätelystrategioita oppilaat kertoivat käyttäneensä kohtaamiensa kognitiivisten, motivationaalisten ja emotionaalisten haasteiden yhteydessä.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii oppimisen itsesäätely ja yhteisöllinen oppiminen. Oppimisen itsesäätely voidaan määritellä Pintrichin (2000) mukaan aktiiviseksi ja konstruktiiviseksi prosessiksi, jossa oppijat asettavat oppimiselle tavoitteet ja sen jälkeen monitoroivat, säätelevät ja kontrolloivat kognitiotaan, motivaatiotaan ja käytöstään pitäen mielessään tavoitteensa ja ympäristön kontekstuaaliset tekijät. Essi Vuopala määrittelee väitöskirjassaan yhteisöllisen oppimisen ”oppijoiden välisessä vuorovaikutuksessa tapahtuvaksi yhteiseksi uuden tiedon rakentamiseksi” (Vuopala, 2013, 27).
Aineistona tutkimuksessa toimii haastatteluaineisto, jossa oppilaat itse pääsivät kertomaan haasteistaan ja strategioistaan. Puolistrukturoitu teemahaastattelu suoritettiin Oulun yliopiston GenZ-tutkimushankkeen pilottitutkimuksen yhteydessä. Aineistoa analysoitiin teorialähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tulokset kertovat oppilaiden kohdanneen haasteita kaikkien kolmen säätelynkohteena alalla, samoin strategioita käytettiin kaikkien säätelynkohteiden alalla. Eniten oppilaat kertoivat kohdanneensa kognitiivisia haasteita, mikä on linjassa aiemman tutkimuksen yhteydessä.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta tiivistetysti, että oppilaat tarvitsevat tukea haasteiden identifioimiseen ja säätelystrategioihin. Kouluissa olisi hyvä harjoitella konkreettisesti ja ikätasoisesti oppimisen itsesäätelyn taitoja ja yhteisöllisen oppimisen prosessia.
Tässä tutkimuksessa perehdytään yläkouluikäisten oppilaiden kohtaamiin haasteisiin ja heidän käyttämiin säätelystrategioihin yhteisöllisen oppimisen kontekstissa. Tutkimuksessa kysytään millaisia kognitiivisia, motivationaalisia ja emotionaalisia haasteita oppilaat identifioivat oppimistilanteessa, jossa heidän tuli ryhmissä rakentaa robotti annettujen ohjeiden mukaan. Tutkimuksessa kysytään myös, millaisia säätelystrategioita oppilaat kertoivat käyttäneensä kohtaamiensa kognitiivisten, motivationaalisten ja emotionaalisten haasteiden yhteydessä.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii oppimisen itsesäätely ja yhteisöllinen oppiminen. Oppimisen itsesäätely voidaan määritellä Pintrichin (2000) mukaan aktiiviseksi ja konstruktiiviseksi prosessiksi, jossa oppijat asettavat oppimiselle tavoitteet ja sen jälkeen monitoroivat, säätelevät ja kontrolloivat kognitiotaan, motivaatiotaan ja käytöstään pitäen mielessään tavoitteensa ja ympäristön kontekstuaaliset tekijät. Essi Vuopala määrittelee väitöskirjassaan yhteisöllisen oppimisen ”oppijoiden välisessä vuorovaikutuksessa tapahtuvaksi yhteiseksi uuden tiedon rakentamiseksi” (Vuopala, 2013, 27).
Aineistona tutkimuksessa toimii haastatteluaineisto, jossa oppilaat itse pääsivät kertomaan haasteistaan ja strategioistaan. Puolistrukturoitu teemahaastattelu suoritettiin Oulun yliopiston GenZ-tutkimushankkeen pilottitutkimuksen yhteydessä. Aineistoa analysoitiin teorialähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tulokset kertovat oppilaiden kohdanneen haasteita kaikkien kolmen säätelynkohteena alalla, samoin strategioita käytettiin kaikkien säätelynkohteiden alalla. Eniten oppilaat kertoivat kohdanneensa kognitiivisia haasteita, mikä on linjassa aiemman tutkimuksen yhteydessä.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta tiivistetysti, että oppilaat tarvitsevat tukea haasteiden identifioimiseen ja säätelystrategioihin. Kouluissa olisi hyvä harjoitella konkreettisesti ja ikätasoisesti oppimisen itsesäätelyn taitoja ja yhteisöllisen oppimisen prosessia.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31941]