Kiusaamisen ehkäisy varhaiskasvatuksessa
Karppinen, Elina (2023-03-03)
Karppinen, Elina
E. Karppinen
03.03.2023
© 2023 Elina Karppinen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202303031221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202303031221
Tiivistelmä
Kiusaaminen on valtava ongelma koulumaailmassa. Pitkälle edenneiden kiusaamistilanteiden ratkaisuksi on kehitelty lukuisia toimenpideohjelmia, joiden todellinen vaikutus kiusaamistilanteiden päättymiseksi on heikko. Kiusaamisen ehkäisyn tulisi alkaa systemaattisesti jo varhaiskasvatuksessa, joka tarjoaa monelle lapselle kokemuksen ensimmäisestä vertaisryhmästä. Kiusaaminen on monimutkainen ryhmäilmiö, johon vaikuttaa suuresti ryhmän dynamiikka sekä ryhmän jäsenten kokemus ryhmäidentiteetistä. Varhaiskasvatus, erityisesti esikouluikä, on ihanteellista aikaa harjoitella vertaissuhdetaitoja, jotka määrittävät sen, millaisen roolin lapsi omaksuu kiusaamistilanteessa.
Kiusaamisen ehkäisy varhaiskasvatuksessa vaatii laadukasta peruspedagogiikkaa, jonka sydämessä ovat arvot tasavertaisesta toisten kunnioittamisesta. Näistä arvoista ja asenteista keskustellaan ja sovitaan niin varhaiskasvatuksen työyhteisön, kuin myös lasten sekä vanhempien kesken. Jotta kiusaamista voidaan ehkäistä, on varhaiskasvatuksen tilan oltava turvallinen. Turvallisen tilan kasvatusyhteisön jäsenillä on voimakas yhteenkuuluvuuden tunne, jota varhaiskasvattaja rakentaa ja tuottaa aktiivisesti. Turvallisessa, hyvän koheesion ryhmissä ei juuri esiinny kiusaamista.
Koska kiusaaminen tapahtuu vuorovaikutuksessa toisten kanssa, on sosiaalisilla ja emotionaalisilla taidoilla merkittävä osuutensa siihen, kuinka paljon kiusaamista esiintyy ja miten lapsi toimii kiusaamistilanteessa. Kiusaamisen ehkäisyn kannalta merkittäviä harjoiteltavia sosiaalisia ja emotionaalisia taitoja ovat muun muassa ryhmään liittymisen taidot, ongelmanratkaisutaidot, prososiaaliset taidot, yhteistyötaidot, tunnetaidot ja itsesäätelytaidot. Koska varhaiskasvatusikäisen lapsen oppiminen on hyvin kontekstisidonnaista, parhaimman tuen näiden taitojen harjoittelemisen tueksi lapsi saa kasvattajalta niissä arjen tilanteissa, joissa haasteita kohdataan. Siksi kasvattajan aito läsnäolo ja aktiivinen ryhmän havainnointi on kiusaamisen ehkäisyn kannalta välttämätöntä.
Kiusaamiseen puuttumisessa on varhaiskasvatuksessa kyse preventiosta. Tavoitteena on, ettei kiusaamista pääsisi muodostumaan lainkaan. Kiusaamisen ehkäisy ja puuttuminen on varhaiskasvatuksessa helpompaa kuin peruskoulussa, jossa kiusaaminen on usein jatkua jo vuosia. Avain massiivisen kiusaamisongelman purkamiseen voi löytyä varhaiskasvatuksesta.
Kiusaamisen ehkäisy varhaiskasvatuksessa vaatii laadukasta peruspedagogiikkaa, jonka sydämessä ovat arvot tasavertaisesta toisten kunnioittamisesta. Näistä arvoista ja asenteista keskustellaan ja sovitaan niin varhaiskasvatuksen työyhteisön, kuin myös lasten sekä vanhempien kesken. Jotta kiusaamista voidaan ehkäistä, on varhaiskasvatuksen tilan oltava turvallinen. Turvallisen tilan kasvatusyhteisön jäsenillä on voimakas yhteenkuuluvuuden tunne, jota varhaiskasvattaja rakentaa ja tuottaa aktiivisesti. Turvallisessa, hyvän koheesion ryhmissä ei juuri esiinny kiusaamista.
Koska kiusaaminen tapahtuu vuorovaikutuksessa toisten kanssa, on sosiaalisilla ja emotionaalisilla taidoilla merkittävä osuutensa siihen, kuinka paljon kiusaamista esiintyy ja miten lapsi toimii kiusaamistilanteessa. Kiusaamisen ehkäisyn kannalta merkittäviä harjoiteltavia sosiaalisia ja emotionaalisia taitoja ovat muun muassa ryhmään liittymisen taidot, ongelmanratkaisutaidot, prososiaaliset taidot, yhteistyötaidot, tunnetaidot ja itsesäätelytaidot. Koska varhaiskasvatusikäisen lapsen oppiminen on hyvin kontekstisidonnaista, parhaimman tuen näiden taitojen harjoittelemisen tueksi lapsi saa kasvattajalta niissä arjen tilanteissa, joissa haasteita kohdataan. Siksi kasvattajan aito läsnäolo ja aktiivinen ryhmän havainnointi on kiusaamisen ehkäisyn kannalta välttämätöntä.
Kiusaamiseen puuttumisessa on varhaiskasvatuksessa kyse preventiosta. Tavoitteena on, ettei kiusaamista pääsisi muodostumaan lainkaan. Kiusaamisen ehkäisy ja puuttuminen on varhaiskasvatuksessa helpompaa kuin peruskoulussa, jossa kiusaaminen on usein jatkua jo vuosia. Avain massiivisen kiusaamisongelman purkamiseen voi löytyä varhaiskasvatuksesta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31995]