Musiikinopetuksen meluisa ympäristö : ääniyliherkkyys inklusiivisena haasteena musiikintunneilla
Keränen, Aleksi (2023-04-02)
Keränen, Aleksi
A. Keränen
02.04.2023
© 2023 Aleksi Keränen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202304021329
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202304021329
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielmani tarkastelee musiikinopetuksessa esiintyviä meluisia ympäristöjä, ja kuinka ääniyliherkät ja meluherkät oppilaat luovat inklusiivia haasteita opetukseen. Tutkielman tavoitteena on luoda käsitys musiikin opetuksessa syntyvän melun aiheuttavista tekijöistä, ja kuinka ääniyliherkkyys voi ilmetä kyseisissä tilanteissa. Tuon esiin myös meluherkkyyden ja ääniyliherkkyyden diagnosointia, sekä tämänhetkistä yliherkkyystutkimusten tilannetta äänen suhteen. Tutkielmani on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jossa kerättynä aineistona toimivat kuulon ja ääniyliherkkyyden lääketieteelliset tutkimukset, perusopetuksen opetussuunnitelmat ja musiikin oppiaineen pedagogiset tutkimukset.
Kuulojärjestelmän ja kuuloaistin kehittyminen on koko lapsuuden ja nuoruuden läpi kestävä prosessi, ja sen tiettyihin osa-alueisiin tarvitaan lisää auditiivisen kehityksen tutkimusta, vaikka lääketieteellinen tutkimus kuulon suhteen on hyvin pitkällä. Ääniyliherkkyys on lääketieteellisesti todettu tila, missä henkilö ei suvaitse tiettyjä normaaleja jokapäiväisiä ääniä, ja yliherkkyystilanteet voivat aiheuttaa epämiellyttäviä tunteita ja jopa suoranaista kipua; sairauden aiheuttavat syyt ovat vielä määrittelemättömiä ja diagnosointi hataraa. Ääniyliherkkyyteen läheisesti yhdistetty käsite meluherkkyys ilmentää samoja piirteitä, mutta meluherkkyys kuvaa enemmän yksilöllistä tuntemusta voimakkaista äänistä kuin lääketieteellisesti todettu ääniyliherkkyys.
Musiikinopetuksessa yleisesti käytetty opetusmuoto, yhteismusisointi, nostaa äänentasoja jopa kuulonsuojausta vaativalle tasolle, ja luo erityisiä haasteita ääniyliherkkien ja meluherkkien oppilaiden kohdalla. Tutkimustulokset osoittavat äänenlaadun ja eri taajuuksien olevan suurempi vaikuttava tekijä yliherkkyyden laukeamisessa, kuin itse voimakas melutaso. Näissä tilanteissa kuitenkin korostuu subjektiivinen, yksilöllinen kokemus, joka luo myös haasteita hoitokeinojen täsmentämiseen ja tieteellisesti todettujen tulosten hyödyntämiseen. Nämä ovat suurina haasteina myös opettajan pedagogisen osaamisen kehittämisessä, ja oikeaoppisessa luokkatilanteiden hallinnassa. Ammattitaitoinen musiikin eri opetusmenetelmien hallinta on yksi avaintekijöistä ongelmien ja haasteiden kohtaamisessa, sekä oikeaoppisten metodien ja materiaalien käytössä. Tämä luo pohjaa inkluusioperiaatteen mukaisille tavoitteille jokaisen oppilaan yhdenmukaisesta kohtelusta ja oppimisen turvaamiselle luokassa.
Kuulojärjestelmän ja kuuloaistin kehittyminen on koko lapsuuden ja nuoruuden läpi kestävä prosessi, ja sen tiettyihin osa-alueisiin tarvitaan lisää auditiivisen kehityksen tutkimusta, vaikka lääketieteellinen tutkimus kuulon suhteen on hyvin pitkällä. Ääniyliherkkyys on lääketieteellisesti todettu tila, missä henkilö ei suvaitse tiettyjä normaaleja jokapäiväisiä ääniä, ja yliherkkyystilanteet voivat aiheuttaa epämiellyttäviä tunteita ja jopa suoranaista kipua; sairauden aiheuttavat syyt ovat vielä määrittelemättömiä ja diagnosointi hataraa. Ääniyliherkkyyteen läheisesti yhdistetty käsite meluherkkyys ilmentää samoja piirteitä, mutta meluherkkyys kuvaa enemmän yksilöllistä tuntemusta voimakkaista äänistä kuin lääketieteellisesti todettu ääniyliherkkyys.
Musiikinopetuksessa yleisesti käytetty opetusmuoto, yhteismusisointi, nostaa äänentasoja jopa kuulonsuojausta vaativalle tasolle, ja luo erityisiä haasteita ääniyliherkkien ja meluherkkien oppilaiden kohdalla. Tutkimustulokset osoittavat äänenlaadun ja eri taajuuksien olevan suurempi vaikuttava tekijä yliherkkyyden laukeamisessa, kuin itse voimakas melutaso. Näissä tilanteissa kuitenkin korostuu subjektiivinen, yksilöllinen kokemus, joka luo myös haasteita hoitokeinojen täsmentämiseen ja tieteellisesti todettujen tulosten hyödyntämiseen. Nämä ovat suurina haasteina myös opettajan pedagogisen osaamisen kehittämisessä, ja oikeaoppisessa luokkatilanteiden hallinnassa. Ammattitaitoinen musiikin eri opetusmenetelmien hallinta on yksi avaintekijöistä ongelmien ja haasteiden kohtaamisessa, sekä oikeaoppisten metodien ja materiaalien käytössä. Tämä luo pohjaa inkluusioperiaatteen mukaisille tavoitteille jokaisen oppilaan yhdenmukaisesta kohtelusta ja oppimisen turvaamiselle luokassa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31941]