Lapsen vuorovaikutussuhteiden merkitys hänen oppimismotivaatioon varhaiskasvatuksessa
Kaarlela, Liisa (2023-04-27)
Kaarlela, Liisa
L. Kaarlela
27.04.2023
© 2023 Liisa Kaarlela. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202304271470
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202304271470
Tiivistelmä
Käsittelen tutkimuksessani lapsen vuorovaikutuksen merkitystä hänen oppimismotivaatioonsa varhaiskasvatuksessa. Olen kiinnostunut lasten kiinostuksen, sekä motivaation muodostumisesta oppimiseen, jonka näen merkittäväksi tekijäksi tulevassa ammatissani. Lasten oppimista halutaan vahvistaa ja tukea jo varhaiskasvatuksessa.
Suoritan tutkimukseni kirjallisuuskatsauksena, johon kerään aiheeseeni liittyvää aineistoa sekä tutkimusta. Tutkimuksien avulla pystyn tarkastelemaan, kuinka aihettani on käsitelty tutkimuksissa, sekä ymmärtämään heidän tutkimuksiensa lähtökohtia. Lapset eivät välttämättä aina osaa tai uskalla kertoa omia mielipiteitään kunnolla, jolloin täysin varmaa tietoa on haastavaa saada. Tutkijoiden omien pohdintojen lukeminen, sekä niihin syventyminen antoivat enemmän ymmärrystä heidän näkemyksistään. Lähdin rakentamaan tutkimuskysymystäni omien mielenkiintojeni pohjalta, joihin halusin paneutua enemmän. Lopulta päätin asettaa tutkimuskysymyksekseni: “Miten lapsen vuorovaikutussuhteet tukevat hänen oppimistaan päiväkodissa?”
Aiheen tutkiminen on mielestäni merkittävää varhaiskasvatuksen laadun vahvistamiseksi. Kun ymmärretään lapsen motivoitumisesta sekä oppimisisesta enemmän, voidaan hänelle taata mahdollisimman laadukas ja kehittävä varhaiskasvatuksellinen kokemus. Erilaisten tutkimuksien tarkasteleminen auttaa näkemään, miten erilaiset tutkijat näkevät oppimismotivaation, sekä millainen merkity vuorovaikutuksella on sen kehittymiseen. Opettajalla on omanlainen merkitys lapsen motivoimiseen, joka toimi kirjallisuuskatsaukseni lähtöajatuksena.
Suoritan tutkimukseni kirjallisuuskatsauksena, johon kerään aiheeseeni liittyvää aineistoa sekä tutkimusta. Tutkimuksien avulla pystyn tarkastelemaan, kuinka aihettani on käsitelty tutkimuksissa, sekä ymmärtämään heidän tutkimuksiensa lähtökohtia. Lapset eivät välttämättä aina osaa tai uskalla kertoa omia mielipiteitään kunnolla, jolloin täysin varmaa tietoa on haastavaa saada. Tutkijoiden omien pohdintojen lukeminen, sekä niihin syventyminen antoivat enemmän ymmärrystä heidän näkemyksistään. Lähdin rakentamaan tutkimuskysymystäni omien mielenkiintojeni pohjalta, joihin halusin paneutua enemmän. Lopulta päätin asettaa tutkimuskysymyksekseni: “Miten lapsen vuorovaikutussuhteet tukevat hänen oppimistaan päiväkodissa?”
Aiheen tutkiminen on mielestäni merkittävää varhaiskasvatuksen laadun vahvistamiseksi. Kun ymmärretään lapsen motivoitumisesta sekä oppimisisesta enemmän, voidaan hänelle taata mahdollisimman laadukas ja kehittävä varhaiskasvatuksellinen kokemus. Erilaisten tutkimuksien tarkasteleminen auttaa näkemään, miten erilaiset tutkijat näkevät oppimismotivaation, sekä millainen merkity vuorovaikutuksella on sen kehittymiseen. Opettajalla on omanlainen merkitys lapsen motivoimiseen, joka toimi kirjallisuuskatsaukseni lähtöajatuksena.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]