Erityisherkän lapsen tukeminen tunnetaitojen avulla varhaiskasvatuksessa
Riihimäki, Netta (2023-05-05)
Riihimäki, Netta
N. Riihimäki
05.05.2023
© 2023 Netta Riihimäki. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305051535
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305051535
Tiivistelmä
Tämän tutkielman aiheena on erityisherkän lapsen tukeminen tunnetaitojen avulla varhaiskasvatuksessa. Erityisherkän lapsen tunnistaminen sekä tunnetaitojen merkitys varhaiskasvatuksessa on tärkeää niin varhaiskasvatuksen opettajan kuin erityisherkän lapsen näkökulmasta. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoa ja syventää ymmärrystä erityisherkästä lapsesta sekä selvittää, kuinka varhaiskasvatuksen opettajan toteuttamalla tunnetaitojen opettamisella erityisherkkää lasta voidaan tukea hänen tarpeisiinsa sopivalla tavalla. Aihe on merkityksellinen, koska siitä voi seurata myöhempää haittaa niin yksilölle kuin yhteiskunnallisestikin, jos erityisherkkää lasta ei tunnisteta ja tueta. Tutkielmani vastaa tutkimuskysymyksiin: Miten lapsen erityisherkkyys ilmenee varhaiskasvatuksessa? Miten tunnetaidoilla voidaan tukea erityisherkkää lasta varhaiskasvatuksessa?
Tutkielmani tutkimusmetodi on kirjallisuuskatsaus. Aineistona on kotimaisia ja kansainvälisiä vertaisarvioituja lähteitä. Keskeiset käsitteet avaavat tutkielmassani käsiteltävän aiheen selkeästi ja luovat pohjan tutkimuskysymyksilleni. Aineistoa teemoittelemalla olen saanut luotua kokonaisuuden erityisherkästä lapsesta sekä tunnetaidoista, ja siitä, kuinka ne liittyvät toisiinsa vahvasti.
Tutkielmani tulokset osoittavat sen, että erityisherkällä lapsella on haasteita tunteiden säätelyssä. Tulokset osoittavat tarpeen siihen, että erityisherkkä lapsi hallitsee tunnetaitoja hänen kokiessaan niin negatiiviset kuin positiiviset ärsykkeet vahvempina. Tunnetaitojen avulla erityisherkkä lapsi oppii sanoittamaan ja hallitsemaan tunteitaan. Tunnetaitojen opettamiseen on olemassa konkreettisia materiaaleja, jotka sopivat erityisherkän lapsen tunteiden säätelyn tukemiseen.
Tutkielmani tutkimusmetodi on kirjallisuuskatsaus. Aineistona on kotimaisia ja kansainvälisiä vertaisarvioituja lähteitä. Keskeiset käsitteet avaavat tutkielmassani käsiteltävän aiheen selkeästi ja luovat pohjan tutkimuskysymyksilleni. Aineistoa teemoittelemalla olen saanut luotua kokonaisuuden erityisherkästä lapsesta sekä tunnetaidoista, ja siitä, kuinka ne liittyvät toisiinsa vahvasti.
Tutkielmani tulokset osoittavat sen, että erityisherkällä lapsella on haasteita tunteiden säätelyssä. Tulokset osoittavat tarpeen siihen, että erityisherkkä lapsi hallitsee tunnetaitoja hänen kokiessaan niin negatiiviset kuin positiiviset ärsykkeet vahvempina. Tunnetaitojen avulla erityisherkkä lapsi oppii sanoittamaan ja hallitsemaan tunteitaan. Tunnetaitojen opettamiseen on olemassa konkreettisia materiaaleja, jotka sopivat erityisherkän lapsen tunteiden säätelyn tukemiseen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31941]