Vuorovaikutus valmistavassa opetuksessa
Haverinen, Hanna-Maria (2023-05-05)
Haverinen, Hanna-Maria
H.-M. Haverinen
05.05.2023
© 2023 Hanna-Maria Haverinen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305051542
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305051542
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on selvittää ja kuvata, millaista vuorovaikutus on valmistavassa opetuksessa. Tutkimukseni keskittyy valmistavaan opetukseen ja erityisesti ryhmämuotoiseen valmistavaan opetukseen eli valmistavaan luokkaan. Vertailen vuorovaikutusta valmistavassa luokassa vuorovaikutukseen perusopetuksen luokassa. Tutkimuskysymykseni on, millaista vuorovaikutus on valmistavassa opetuksessa.
Tutkimukseni on laadullista tutkimusta. Tutkimusmenetelmäni on narratiivinen kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Aineisto koostuu aiemmasta tutkimuksesta, ja aineisto on kerätty tieteellisistä tietokannoista. Aineisto on pääasiassa suomenkielistä, sillä aihetta on tutkittu Suomessa ja aihe koskee nimenomaan Suomessa järjestettävää valmistavaa opetusta.
Tutkimuksessa selvisi, että vuorovaikutus valmistavassa opetuksessa on yhtäältä samanlaista ja toisaalta erilaista kuin perusopetuksen luokassa. Sekä perusopetus että ryhmämuotoinen valmistava opetus ovat ryhmämuotoista opetusta, mutta valmistavassa opetuksessa oppilaiden taustat eroavat toisistaan enemmän. Valmistavassa luokassa jokaisella oppilaalla on omat tavoitteensa ja oppilaat opiskelevat usein eri sisältöjä. Oppilaat osallistuvat pääsääntöisesti valmistavan luokan toimintaan ja joissakin oppiaineissa perusopetuksen luokan toimintaan. Valmistavassa luokassa visuaalinen tuki, kielitietoisuus, monikielisyys ja kulttuurienvälinen viestintä korostuvat.
Tutkimukseni on laadullista tutkimusta. Tutkimusmenetelmäni on narratiivinen kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Aineisto koostuu aiemmasta tutkimuksesta, ja aineisto on kerätty tieteellisistä tietokannoista. Aineisto on pääasiassa suomenkielistä, sillä aihetta on tutkittu Suomessa ja aihe koskee nimenomaan Suomessa järjestettävää valmistavaa opetusta.
Tutkimuksessa selvisi, että vuorovaikutus valmistavassa opetuksessa on yhtäältä samanlaista ja toisaalta erilaista kuin perusopetuksen luokassa. Sekä perusopetus että ryhmämuotoinen valmistava opetus ovat ryhmämuotoista opetusta, mutta valmistavassa opetuksessa oppilaiden taustat eroavat toisistaan enemmän. Valmistavassa luokassa jokaisella oppilaalla on omat tavoitteensa ja oppilaat opiskelevat usein eri sisältöjä. Oppilaat osallistuvat pääsääntöisesti valmistavan luokan toimintaan ja joissakin oppiaineissa perusopetuksen luokan toimintaan. Valmistavassa luokassa visuaalinen tuki, kielitietoisuus, monikielisyys ja kulttuurienvälinen viestintä korostuvat.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31928]