Lapsen minäpystyvyyden vahvistaminen positiivisen pedagogiikan keinoin varhaiskasvatuksessa
Suutarinen, Veera (2023-05-08)
Suutarinen, Veera
V. Suutarinen
08.05.2023
© 2023 Veera Suutarinen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305081575
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305081575
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastellaan, miten lapsen minäpystyvyys rakentuu, ja miten sitä voidaan vahvistaa positiivisen pedagogiikan keinoin varhaiskasvatuksessa. Tutkielman tavoitteena on antaa varhaiskasvatuksen opettajalle keinoja lapsen minäpystyvyyden vahvistamiseksi. Tutkielmassa vastataan kysymyksiin: Mitkä ovat PERMA-teorian hyvinvoinnin elementtien ja minäpystyvyyden tiedonlähteiden yhtymäkohdat? Mitä keinoja nämä edellä mainitut yhtymäkohdat tarjoavat varhaiskasvatuksen opettajalle lapsen minäpystyvyyden vahvistamiseksi? Tutkielmassa perehdytään minäpystyvyyden lisäksi positiivisen psykologian ja pedagogiikan teorioihin sekä niihin liittyviin resilienssin ja PERMA-teorian käsitteisiin. Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena.
Minäpystyvyyden merkitys yksilölle ja yhteiskunnalle on tärkeä. Minäpystyvyys tarkoittaa ihmisen uskoa siihen, että hän pystyy saavuttamaan tavoitteitaan ja hallitsemaan ympäristöään. Usko omiin kykyihin on tärkeä voimavara, joka auttaa yksilöä esimerkiksi selviytymään haastavissa tilanteissa, kehittämään taitojaan ja saavuttamaan asetettuja tavoitteita. Kun ihmiset tuntevat olevansa päteviä ja osaavia, he ovat todennäköisemmin aktiivisempia ja sitoutuneempia erilaisiin tehtäviin. Tämän lisäksi yksilöt ovat paremmin varautuneita ja vastustuskykyisempiä stressiä ja negatiivisia tilanteita kohtaan. Vahvojen positiivisten pystyvyysuskomuksien rakentaminen olisi syytä aloittaa jo varhaiskasvatuksessa, sillä perusta ihmisen hyvinvoinnille, tasa-arvoiselle kehitykselle sekä motivaatiolle luodaan jo varhaiskasvatuksen vuosina.
Minäpystyvyyden tiedonlähteillä ja PERMA-teorian hyvinvoinnin osatekijöillä näyttää olevan selvä yhteys, joten teorian mukaan varhaiskasvatuksen opettaja voi vahvistaa lapsen minäpystyvyyttä useilla positiiviseen pedagogiikkaan kuuluvilla menetelmillä. Varhaiskasvatuksen opettajan tulisi siis huomioida myönteisten tunteiden, välittävien ihmissuhteiden, sitoutumisen, saavuttamisen ja merkityksellisyyden tunteiden mahdollistaminen opetuksessaan.
Minäpystyvyyden merkitys yksilölle ja yhteiskunnalle on tärkeä. Minäpystyvyys tarkoittaa ihmisen uskoa siihen, että hän pystyy saavuttamaan tavoitteitaan ja hallitsemaan ympäristöään. Usko omiin kykyihin on tärkeä voimavara, joka auttaa yksilöä esimerkiksi selviytymään haastavissa tilanteissa, kehittämään taitojaan ja saavuttamaan asetettuja tavoitteita. Kun ihmiset tuntevat olevansa päteviä ja osaavia, he ovat todennäköisemmin aktiivisempia ja sitoutuneempia erilaisiin tehtäviin. Tämän lisäksi yksilöt ovat paremmin varautuneita ja vastustuskykyisempiä stressiä ja negatiivisia tilanteita kohtaan. Vahvojen positiivisten pystyvyysuskomuksien rakentaminen olisi syytä aloittaa jo varhaiskasvatuksessa, sillä perusta ihmisen hyvinvoinnille, tasa-arvoiselle kehitykselle sekä motivaatiolle luodaan jo varhaiskasvatuksen vuosina.
Minäpystyvyyden tiedonlähteillä ja PERMA-teorian hyvinvoinnin osatekijöillä näyttää olevan selvä yhteys, joten teorian mukaan varhaiskasvatuksen opettaja voi vahvistaa lapsen minäpystyvyyttä useilla positiiviseen pedagogiikkaan kuuluvilla menetelmillä. Varhaiskasvatuksen opettajan tulisi siis huomioida myönteisten tunteiden, välittävien ihmissuhteiden, sitoutumisen, saavuttamisen ja merkityksellisyyden tunteiden mahdollistaminen opetuksessaan.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31941]