ADHD voimavarana lapsen siirtyessä esiopetuksesta perusopetukseen
Sipola, Anniina (2023-05-11)
Sipola, Anniina
A. Sipola
11.05.2023
© 2023 Anniina Sipola. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305111633
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305111633
Tiivistelmä
Tämän kandidaatin tutkielman tarkoituksena on selvittää, mitä ovat ADHD:n vahvuudet ja kuinka lasta voidaan tukea näiden vahvuuksien kautta esiopetuksen ja perusopetuksen nivel-vaiheessa. Tutkielmallani tuon esiin käytännönläheisiä tukikeinoja tähän esiopetuksen ja perusopetuksen kontekstiin. Nivelvaiheen konteksti on tärkeä ADHD-lapsen elämässä, sillä on tutkittu, että lapsilla, joilla on todettu ADHD varhaiskasvatusiässä, on todettu olevan suurempi riski myöhempään akateemiseen alisuoriutumiseen ja oppimisvaikeuksiin koulussa. Tämän vuoksi oikein kohdennettu tuki esiopetuksessa ja tukitoimien siirtäminen sekä oikeanlainen tuen järjestäminen perusopetuksen puolella edistää lapsen oppimista ja hyvinvointia sekä vähentää vaikeuksien laajenemista.
Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena ja tutkimuskohteena ovat aiemmat tutkimukset. Tutkimuksen tarkoituksena on luoda laaja-alaista kuvaa tutkittavasta ilmiöstä. Tulokset osoittavat lukuisia ADHD:n vahvuuksia, joita esiin tuomalla ja niiden oikean aikainen tukeminen edistävät lapsen oppimista ja hyvinvointia. Tulokset osoittavat lapsen minäpystyvyyden, tunnetaitojen ja fyysisen ympäristön tukemisen olevan merkityksellisiä tuen muotoja ADHD-lapselle. Tärkeitä tuen muotoja ovat myös lapsen tuen mukainen toiminnansuunnittelu, tilanteiden, kuten siirtymätilanteiden ennakointi ja toiminnan johdonmukaisuus. Yhtenä tärkeimpänä tuen muodoista nousi ilmi opettajan positiivinen vahvistaminen, kuten lapsen kehuminen ja positiivinen sekä johdonmukainen palaute.
Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena ja tutkimuskohteena ovat aiemmat tutkimukset. Tutkimuksen tarkoituksena on luoda laaja-alaista kuvaa tutkittavasta ilmiöstä. Tulokset osoittavat lukuisia ADHD:n vahvuuksia, joita esiin tuomalla ja niiden oikean aikainen tukeminen edistävät lapsen oppimista ja hyvinvointia. Tulokset osoittavat lapsen minäpystyvyyden, tunnetaitojen ja fyysisen ympäristön tukemisen olevan merkityksellisiä tuen muotoja ADHD-lapselle. Tärkeitä tuen muotoja ovat myös lapsen tuen mukainen toiminnansuunnittelu, tilanteiden, kuten siirtymätilanteiden ennakointi ja toiminnan johdonmukaisuus. Yhtenä tärkeimpänä tuen muodoista nousi ilmi opettajan positiivinen vahvistaminen, kuten lapsen kehuminen ja positiivinen sekä johdonmukainen palaute.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32026]