Varhaiskasvatuksen opettajille tutkinto-ohjelman aikana rakentunut käsityökasvatuksen osaaminen, aloittelevien varhaiskasvatuksen opettajien kuvaamana
Rousu, Sara (2023-05-17)
Rousu, Sara
S. Rousu
17.05.2023
© 2023 Sara Rousu. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305171851
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305171851
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena on kuvata varhaiskasvatuksen opettajille tutkinto-ohjelman aikana rakentunutta käsityökasvatuksen osaamista ja selvittää mahdollisia kehityskohteita tutkinto-ohjelman käsityökasvatuksen opetuksessa. Tutkinto-ohjelman aikana rakentunutta osaamista kuvataan aloittelevien varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta, koska he ovat olleet vastikään tutkinto-ohjelman opiskelijoita ja heillä on myös jo hieman käytännönkokemusta varhaiskasvatuksen opettajan työssä vaadittavasta käsityökasvatuksen osaamisesta, johon oman osaamisen riittävyyttä pystyy suhteuttamaan. Tutkielman tavoitteen pohjalta muodostettiin päätutkimuskysymys ja sitä tukeva alatutkimuskysymys. Päätutkimuskysymys keskittyy kuvaamaan tutkinto-ohjelman aikana rakentunutta käsityökasvatuksen osaamista ja alatutkimuskysymys puolestaan kuvaamaan käsityökasvatuksen opetusta tutkinto-ohjelmassa.
Tutkielman menetelmäsuuntaus on laadullinen tutkimus ja lähestymistapana on käytetty yleistä laadullista tutkimusta. Tutkielman aineisto on koottu sähköisellä Webropol-kyselylomakkeella, jota jaettiin Facebookissa varhaiskasvatus aiheisissa ryhmissä. Vastaajiksi saatiin 22 varhaiskasvatuksen opettajaa, jotka olivat suorittaneet tutkinto-ohjelman eri yliopistoissa. Saatu aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Alatutkimuskysymyksen tulokset kuvaavat varhaiskasvatuksen opettajien tutkinto-ohjelman käsityökasvatuksen opetuksen toteutusta ja sisältöjä, joista käy ilmi, etteivät kaikki varhaiskasvatuksen opettajat saa tutkinto-ohjelmassa samanlaista käsityökasvatuksen opetusta. Alatutkimuskysymyksen tuloksiin linkittyneenä päätutkimuskysymyksen tulokset kuvaavat, että varhaiskasvatuksen opettajien tutkinto-ohjelman aikana rakentuu käsityökasvatuksen osaamista tukevia ja haastavia tekijöitä. Käsityökasvatuksen osaamista tukevat tekijät rakensivat käsityökasvatuksen osaamisen perustaa. Käsityökasvatuksen osaamista haastavat tekijät toivat kuitenkin esille, ettei kaikille varhaiskasvatuksen opettajille riittävää osaamisen perustaa rakentunut.
Johtopäätöksenä tuloksista voidaan todeta, että varhaiskasvatuksen opettajien tutkinto-ohjelmassa käsityökasvatuksen opetusta tulisi kehittää niin, että kaikille varhaiskasvatuksen opettajille rakentuisi riittävä perusta käsityökasvatuksen osaamiseen. Tutkielman tulosten valossa käsityökasvatuksen sisältöjen määrää tulisi lisätä ja käsityökasvatuksen opetuksessa tulisi keskittyä siihen, ettei se rakenna vaikeasti hyödynnettävää osaamista.
Tutkielman menetelmäsuuntaus on laadullinen tutkimus ja lähestymistapana on käytetty yleistä laadullista tutkimusta. Tutkielman aineisto on koottu sähköisellä Webropol-kyselylomakkeella, jota jaettiin Facebookissa varhaiskasvatus aiheisissa ryhmissä. Vastaajiksi saatiin 22 varhaiskasvatuksen opettajaa, jotka olivat suorittaneet tutkinto-ohjelman eri yliopistoissa. Saatu aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Alatutkimuskysymyksen tulokset kuvaavat varhaiskasvatuksen opettajien tutkinto-ohjelman käsityökasvatuksen opetuksen toteutusta ja sisältöjä, joista käy ilmi, etteivät kaikki varhaiskasvatuksen opettajat saa tutkinto-ohjelmassa samanlaista käsityökasvatuksen opetusta. Alatutkimuskysymyksen tuloksiin linkittyneenä päätutkimuskysymyksen tulokset kuvaavat, että varhaiskasvatuksen opettajien tutkinto-ohjelman aikana rakentuu käsityökasvatuksen osaamista tukevia ja haastavia tekijöitä. Käsityökasvatuksen osaamista tukevat tekijät rakensivat käsityökasvatuksen osaamisen perustaa. Käsityökasvatuksen osaamista haastavat tekijät toivat kuitenkin esille, ettei kaikille varhaiskasvatuksen opettajille riittävää osaamisen perustaa rakentunut.
Johtopäätöksenä tuloksista voidaan todeta, että varhaiskasvatuksen opettajien tutkinto-ohjelmassa käsityökasvatuksen opetusta tulisi kehittää niin, että kaikille varhaiskasvatuksen opettajille rakentuisi riittävä perusta käsityökasvatuksen osaamiseen. Tutkielman tulosten valossa käsityökasvatuksen sisältöjen määrää tulisi lisätä ja käsityökasvatuksen opetuksessa tulisi keskittyä siihen, ettei se rakenna vaikeasti hyödynnettävää osaamista.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]