Prosenttilaskenta lukion matematiikassa
Nikkinen, Sanni-Ilona (2023-05-19)
Nikkinen, Sanni-Ilona
S.-I. Nikkinen
19.05.2023
© 2023 Sanni-Ilona Nikkinen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305191894
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305191894
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma on osa Oulun yliopiston Avoin oppikirja -projektia, jossa tuotetaan lukion matematiikan moduuleihin oppimateriaalia. Oppikirjojen sisältö pohjautuu tieteellisiin artikkeleihin, joiden avulla perustellaan oppikirjan pohdintatehtävät. Tämä tutkielma käsittelee prosenttilaskentaa, joka kuuluu lukion ensimmäisen MAY1 Luvut ja yhtälöt -moduuliin.
Oppikirjaosan perustelu on tutkielmassa ensimmäisenä ja se jakautuu kahteen kokonaisuuteen. Ensimmäisessä osassa käydään läpi, mitä Lukion opetussuunnitelman perusteet 2019 pitää sisällään prosenttilaskennasta sekä Habits of mind -artikkelin tavoitteet ja Collaborative Learning in Mathematics -artikkelin tehtävätyypit. Kahta jälkimmäistä artikkelia hyödynnetään Avoin oppikirja -projektin jokaisessa työssä ja niistä valitaan aina sopivat tavoitteet ja tehtävätyypit, joita tutkielmien oppikirjoissa hyödynnetään. Perusteluosan toisessa kokonaisuudessa käydään läpi tieteellisiä artikkeleita, joihin oppikirjan pohdintatehtävät perustuvat. Jokaiselle pohdintatehtävälle annetaan artikkeli tai useampi, joiden pohjalta ne on laadittu.
Tutkielman oppikirja jakautuu kolmeen asiakokonaisuuteen, joihin jokaiseen on suunniteltu menevän yksi oppitunti. Ensimmäisen tunnin asia on prosentti ja prosenttilaskenta, seuraava tunti käsittelee muutos- ja vertailuprosenttia sekä prosenttiyksikköä ja viimeinen tunti keskittyy muuttuneen arvon laskemiseen ja prosenttikertoimeen. Jokainen oppitunti koostuu asiaa eteenpäin vievistä pohdintatehtävistä sekä teoriasta. Näiden jälkeen jokaiseen tuntiin kuuluu neljä harjoitustehtävää, jotka toimivat pääasiassa kotitehtävinä.
Oppikirjaosuuden jälkeen tutkielman lopusta löytyy opettajan opas sekä harjoitustehtävien vastaukset. Opettajan oppaaseen kuluu ajankäyttösuunnitelma sekä jokaisen pohdintatehtävän avaaminen. Pohdintatehtävistä kerrotaan, mitä niillä pyritään opettamaan opiskelijoille sekä annetaan vihjeitä sekä eriyttämismahdollisuuksia opettajalle. Myös pohdintatehtävien vastaukset tai esimerkkiratkaisut löytyvät opettajan oppaasta.
Oppikirjaosan perustelu on tutkielmassa ensimmäisenä ja se jakautuu kahteen kokonaisuuteen. Ensimmäisessä osassa käydään läpi, mitä Lukion opetussuunnitelman perusteet 2019 pitää sisällään prosenttilaskennasta sekä Habits of mind -artikkelin tavoitteet ja Collaborative Learning in Mathematics -artikkelin tehtävätyypit. Kahta jälkimmäistä artikkelia hyödynnetään Avoin oppikirja -projektin jokaisessa työssä ja niistä valitaan aina sopivat tavoitteet ja tehtävätyypit, joita tutkielmien oppikirjoissa hyödynnetään. Perusteluosan toisessa kokonaisuudessa käydään läpi tieteellisiä artikkeleita, joihin oppikirjan pohdintatehtävät perustuvat. Jokaiselle pohdintatehtävälle annetaan artikkeli tai useampi, joiden pohjalta ne on laadittu.
Tutkielman oppikirja jakautuu kolmeen asiakokonaisuuteen, joihin jokaiseen on suunniteltu menevän yksi oppitunti. Ensimmäisen tunnin asia on prosentti ja prosenttilaskenta, seuraava tunti käsittelee muutos- ja vertailuprosenttia sekä prosenttiyksikköä ja viimeinen tunti keskittyy muuttuneen arvon laskemiseen ja prosenttikertoimeen. Jokainen oppitunti koostuu asiaa eteenpäin vievistä pohdintatehtävistä sekä teoriasta. Näiden jälkeen jokaiseen tuntiin kuuluu neljä harjoitustehtävää, jotka toimivat pääasiassa kotitehtävinä.
Oppikirjaosuuden jälkeen tutkielman lopusta löytyy opettajan opas sekä harjoitustehtävien vastaukset. Opettajan oppaaseen kuluu ajankäyttösuunnitelma sekä jokaisen pohdintatehtävän avaaminen. Pohdintatehtävistä kerrotaan, mitä niillä pyritään opettamaan opiskelijoille sekä annetaan vihjeitä sekä eriyttämismahdollisuuksia opettajalle. Myös pohdintatehtävien vastaukset tai esimerkkiratkaisut löytyvät opettajan oppaasta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32049]