Sosiaalinen kompetenssi ja sisarussuhteiden rooli sen kehityksessä
Niskanen, Eero (2023-05-23)
Niskanen, Eero
E. Niskanen
23.05.2023
© 2023 Eero Niskanen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305231977
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305231977
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, miten sosiaalisen kompetenssin laaja käsite ymmärretään, ja millainen rooli sisarussuhteilla on lapsen sosiaalisen kompetenssin kehityksessä. Tutkielma on kirjallisuuskatsaus, jonka tavoitteena on luoda ilmiötä kuvaava yleiskatsaus. Sosiaalisen kompetenssin kehitystä on usein käsitelty kodin, vanhempien, koulun tai ikätovereiden kontekstissa. Sisarussuhteiden näkökulma lasten sosiaalisen kompetenssin kehityksessäon kuitenkin saanut huomattavasti vähemmän huomiota.
Sosiaalinen kompetenssi on moniulotteinen ja laaja kokonaisuus, jolle ei ole yhtä yleispätevää määritelmää. Sosiaalisesti kompetenttia toimintaa kuvastaa kuitenkin sosiaalisesti, emotionaalisesti ja sosiokognitiivisesti taitava toiminta, joka on sosiaalisesti hyväksyttävää ja jolla on myönteisiä sosiaalisia seurauksia. Sosiaalinen kompetenssi voidaan mieltää yksilön tehokkuudeksi sosiaalisissa tilanteissa ja se muodostuu useista erilaisista taidoista ja osa-alueista, jotka näyttäytyvät sosiaalisissa ja vuorovaikutuksellisissa tilanteissa.
Tutkimukset sisarussuhteista ja niiden vaikutuksesta lapsen sosiaaliseen kehitykseen eivät ole kovinkaan yksimielisiä. Useat tutkimukset kuitenkin osoittavat, että sisarukset voivat edesauttaa lapsen sosiaalisen kompetenssin kehitystä. Ainoat lapset osoittavat heikompaa sosiaalista kompetenssia suhteessa sisaruksia omaaviin lapsiin. Yksi merkittävä tekijä on erityisesti sisarussuhteen laatu. Erityisesti sisarussuhteen lämpö, läheisyys ja siinä esiintyvä konfliktisuus ovat osoittautuneet sellaisiksi tekijöiksi, jotka voivat olla merkittävässä roolissa lapsen sosiaalisen kehityksen kannalta. Nämä sisarussuhteen laadulliset tekijät muodostavat jatkotutkimusten kannalta mielenkiintoisen näkökulman, kun ajatellaan lasten sosiaalista kehitystä.
Jotta sisarussuhteiden merkityksestä lapsen sosiaalisen kompetenssin kehityksen kannalta voitaisiin johtaa yleistettäviä johtopäätöksiä, aihe vaatii vielä entistä kattavampaa tutkimusnäyttöä. Sisarussuhteisiin liittyy useita sellaisia tekijöitä, joita voi olla tarpeellista tutkia aiheen kannalta tarkemmin. Tutkielma tarjoaa kuitenkin teoreettista pohjaa erityisesti lapsen sosiaalisen kehityksen ymmärtämiseksi ja sitä voidaan hyödyntää kasvatuspsykologian tutkimuskentällä.
Sosiaalinen kompetenssi on moniulotteinen ja laaja kokonaisuus, jolle ei ole yhtä yleispätevää määritelmää. Sosiaalisesti kompetenttia toimintaa kuvastaa kuitenkin sosiaalisesti, emotionaalisesti ja sosiokognitiivisesti taitava toiminta, joka on sosiaalisesti hyväksyttävää ja jolla on myönteisiä sosiaalisia seurauksia. Sosiaalinen kompetenssi voidaan mieltää yksilön tehokkuudeksi sosiaalisissa tilanteissa ja se muodostuu useista erilaisista taidoista ja osa-alueista, jotka näyttäytyvät sosiaalisissa ja vuorovaikutuksellisissa tilanteissa.
Tutkimukset sisarussuhteista ja niiden vaikutuksesta lapsen sosiaaliseen kehitykseen eivät ole kovinkaan yksimielisiä. Useat tutkimukset kuitenkin osoittavat, että sisarukset voivat edesauttaa lapsen sosiaalisen kompetenssin kehitystä. Ainoat lapset osoittavat heikompaa sosiaalista kompetenssia suhteessa sisaruksia omaaviin lapsiin. Yksi merkittävä tekijä on erityisesti sisarussuhteen laatu. Erityisesti sisarussuhteen lämpö, läheisyys ja siinä esiintyvä konfliktisuus ovat osoittautuneet sellaisiksi tekijöiksi, jotka voivat olla merkittävässä roolissa lapsen sosiaalisen kehityksen kannalta. Nämä sisarussuhteen laadulliset tekijät muodostavat jatkotutkimusten kannalta mielenkiintoisen näkökulman, kun ajatellaan lasten sosiaalista kehitystä.
Jotta sisarussuhteiden merkityksestä lapsen sosiaalisen kompetenssin kehityksen kannalta voitaisiin johtaa yleistettäviä johtopäätöksiä, aihe vaatii vielä entistä kattavampaa tutkimusnäyttöä. Sisarussuhteisiin liittyy useita sellaisia tekijöitä, joita voi olla tarpeellista tutkia aiheen kannalta tarkemmin. Tutkielma tarjoaa kuitenkin teoreettista pohjaa erityisesti lapsen sosiaalisen kehityksen ymmärtämiseksi ja sitä voidaan hyödyntää kasvatuspsykologian tutkimuskentällä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]