Opettajaopiskelijoiden kokemuksia tuesta ja yksilöllisistä järjestelyistä opetusharjoitteluissa
Rahko, Hanna; Peltola, Taimi (2023-05-25)
Rahko, Hanna
Peltola, Taimi
H. Rahko; T. Peltola
25.05.2023
© 2023 Hanna Rahko, Taimi Peltola. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305251997
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305251997
Tiivistelmä
Korkeakouluissa opiskelevien opiskelijoiden joukko on moninainen, ja heillä esiintyy yksilöllisiä tuen tarpeita. Opetusharjoittelut ovat olennainen osa opettajaksi opiskelevien opintoja. Tämän tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa opiskelijoiden kokemusten kautta, millä tavalla heitä tuetaan opetusharjoitteluiden aikana, ja miten heidän mielestään opetusharjoitteluiden tukitoimia tulisi kehittää.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään korkeakoulujen saavutettavuutta ja sen toteutumista. Korkeakoulujen fyysisen saavutettavuuden koetaan yleisesti toteutuvan hyvin, mutta kehitettävää on erityisesti sosiaalisiin ja psyykkisiin ulottuvuuksiin liittyvissä seikoissa. Teoriaosuudessa käsitellään myös opiskelijoiden yleisimpiä tuen tarpeita, niiden taustatekijöitä sekä korkeakoulujen tarjoamista tukimuodoista.
Pro gradu -tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella luokanopettajaopiskelijoilta sekä erityispedagogiikan opiskelijoilta. Aineisto koostuu 34 vastauksesta, ja opiskelijat ovat Oulun yliopistossa opiskelevia tai jo valmistuneita. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että tukitoimien järjestyminen opetusharjoitteluissa on epäjohdonmukaista. Lisäksi opiskelijat kokevat, että tukitoimista opetusharjoitteluissa ei tarpeeksi aktiivisesti kerrota heille, tuen saaminen on riippuvaista opiskelijan omasta aktiivisuudesta sekä harjoitteluohjaajan suhtautumisesta tuen tarpeeseen. Opiskelijat toivoisivat, että tukitoimista tiedottamista ja opiskelijoiden ohjaamista kehitettäisiin sekä tukea tarjottaisiin aktiivisemmin. Lisäksi asenneilmapiirin toivottaisiin muuttuvan ymmärtäväisemmäksi aikuisten tuen tarpeita kohtaan.
Tämän tutkimuksen tuloksissa esiintyy yhteneviä teemoja aiempien tutkimusten kanssa. Erityisesti kehitettävää on tukimuotojen tiedottamisessa. Tämä on noussut myös aiemmissa tutkimuksissa esille koko korkeakoulujen saavutettavuuden suhteen. Opetusharjoitteluiden kehittäminen on ajankohtaista, ja siihen liittyvää tutkimusta olisi perusteltua jatkaa.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään korkeakoulujen saavutettavuutta ja sen toteutumista. Korkeakoulujen fyysisen saavutettavuuden koetaan yleisesti toteutuvan hyvin, mutta kehitettävää on erityisesti sosiaalisiin ja psyykkisiin ulottuvuuksiin liittyvissä seikoissa. Teoriaosuudessa käsitellään myös opiskelijoiden yleisimpiä tuen tarpeita, niiden taustatekijöitä sekä korkeakoulujen tarjoamista tukimuodoista.
Pro gradu -tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella luokanopettajaopiskelijoilta sekä erityispedagogiikan opiskelijoilta. Aineisto koostuu 34 vastauksesta, ja opiskelijat ovat Oulun yliopistossa opiskelevia tai jo valmistuneita. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että tukitoimien järjestyminen opetusharjoitteluissa on epäjohdonmukaista. Lisäksi opiskelijat kokevat, että tukitoimista opetusharjoitteluissa ei tarpeeksi aktiivisesti kerrota heille, tuen saaminen on riippuvaista opiskelijan omasta aktiivisuudesta sekä harjoitteluohjaajan suhtautumisesta tuen tarpeeseen. Opiskelijat toivoisivat, että tukitoimista tiedottamista ja opiskelijoiden ohjaamista kehitettäisiin sekä tukea tarjottaisiin aktiivisemmin. Lisäksi asenneilmapiirin toivottaisiin muuttuvan ymmärtäväisemmäksi aikuisten tuen tarpeita kohtaan.
Tämän tutkimuksen tuloksissa esiintyy yhteneviä teemoja aiempien tutkimusten kanssa. Erityisesti kehitettävää on tukimuotojen tiedottamisessa. Tämä on noussut myös aiemmissa tutkimuksissa esille koko korkeakoulujen saavutettavuuden suhteen. Opetusharjoitteluiden kehittäminen on ajankohtaista, ja siihen liittyvää tutkimusta olisi perusteltua jatkaa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31978]